Analisis Daerah Rawan Kecelakaan pada Ruas Jalan Tol Surabaya-Gempol

Fahza, Asep (2019) Analisis Daerah Rawan Kecelakaan pada Ruas Jalan Tol Surabaya-Gempol. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 03111440000030_Undergradute_theses.pdf] Text
03111440000030_Undergradute_theses.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Kecelakaan lalu lintas merupakan indikator utama tingkat keselamatan jalan raya. Di negara maju masalah keselamatan jalan merupakan masalah yang sangat diperhatikan guna mereduksi kuantitas kecelakaan yang terjadi. Hal ini menjadi indikator terhadap pentingnya memahami karakteristik kecelakaan. Jumlah korban yang cukup besar akan memberikan dampak ekonomi (kerugian material) dan sosial yang tidak sedikit.
Tujuan tugas akhir ini adalah menghitung besarnya angka kecelakaan pada ruas jalan tol Surabaya-Gempol, menghitung nilai ekonomi akibat kecelakaan berdasarkan tingkat keparahan korban menggunakan metode The Gross Output (Human Capital). Menganalisis daerah rawan kecelakaan (Balck Site) dengan metode Z-Score dan Cummulative Summary (Cusum), membuat titik daerah rawan kecelakaan pada ruas jalan yang sering terjadi kecelakaan.
Dari hasil analisis menunjukkan bahwa ruas jalan yang memiliki Accident Rate tertinggi untuk korban meninggal dunia dunia di jalan tol Surbaya-Gempol adalah pada tahun 2016, untuk luka berat pada tahun 2016, untuk korban luka ringan adalah pada tahun 2014. Uji Hipotesis One Way-ANNOVA membuktikan bahwa bulan dan harinya terjadinya kecelakaan lalu lintas memberikan hasil yang sama identik,tidak berpengaruh terhadap kejadian kecelakaan, sedangakn jam terjadi, jenis kelamin dan cuaca kejadian kecelakaan memberikan hasil sebaliknya yaitu berbeda nyata atau berpengaruh pada terjadnya kecelakaan. Dari hasil perhitungan menggunakan metode The Gross Output (Human Capital) didapat nilai ekonomi akibat kecelakaan lalu-lintas yang melibatkan korban meninggal dunia (tahun 2012-2016) sebesar Rp. 14.931.019.884,70, sedangkan korban luka berat (tahun 2012-2016) sebesar Rp. 2.711.662.398,14, dan korban luka ringan (tahun 2012-2016) sebesar Rp. 1.338.232.607,76 . Dengan metode Z-Score diperoleh daerah rawan kecelakaan pada ruas jalan tol Waru-Sidoarjo pada STA 24-25. Lokasi Black spot terletak di STA 18-19 dan STA 22-24.
================================================================================================
Traffic accidents are a leading indicator of the level of road safety. In developed countries, road safety issues are a very concern to reduce the quantity of accidents that occur. This is an indicator of the importance of understanding the characteristics of an accident. The large number of victims will have economic impacts (material losses) and not a little social.
The purpose of this final project is to calculate the number of accidents on the Surabaya-Gempol toll road, calculating the economic value of an accident based on the severity of the victim using the Gross Output (Human Capital) method. Analyzing accident-prone areas (Balck Site) using the Z-Score and Cummulative Summary (Cusum) method, making a point of accident-prone areas on roads that often occur in accidents.
The results of the analysis show that the road that has the highest Accident Rate for world death tolls on the Surbaya-Gempol toll road is in 2016, for serious injuries in 2016, for minor injuries in 2014. One Way-ANNOVA Hypothesis Test prove that the month and day of the occurrence of traffic accidents produce identical results, do not affect the incidence of accidents, while hours occur, gender and weather incidents of accidents give the opposite results, which is significantly different or influential in the event of an accident. From the results of calculations using the Gross Output (Human Capital) method, the economic value due to traffic accidents involving death victims (2012-2016) is Rp. 14,931,019,884.70, while serious injuries (2012-2016) amounted to Rp. 2,711,662,398.14, and minor injuries (in 2012-2016) of Rp. 1,338,232,607.76. With the Z-Score method obtained accident-prone areas on the Waru-Sidoarjo toll road on STA 24-25. Black spot location is located at STA 18-19 and STA 22-24.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSS 363.125 Fah a-1 2019
Uncontrolled Keywords: Jalan Tol Surabaya-Gempol, Black Spot, Collision Diagram, Kecelakaan Lalu lintas, Z-Score, One Way – ANOVA, The Gross Output.
Subjects: H Social Sciences > HE Transportation and Communications > HE5614.3.N5 Traffic accidents
T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE7 Transportation--Planning
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Fahza Asep
Date Deposited: 01 Nov 2021 20:34
Last Modified: 01 Nov 2021 20:34
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/61497

Actions (login required)

View Item View Item