Design and Analysis Multi-Element WIngsail by Using Computational Fluid Dynamics

Reynaldi, Tomy Dwi (2019) Design and Analysis Multi-Element WIngsail by Using Computational Fluid Dynamics. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 02311340000098 - Undergraduate_Theses.pdf] Text
02311340000098 - Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2022.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Masalah tentang energi limbah dalam bahan bakar fosil yang digunakan untuk transportasi sedang terjadi saat ini. Energi alternatif sebagai pilihan untuk menangani energi yang terbuang dan pemanasan global. Penelitian ini membahas tentang wingsail untuk energi alternatif dan pengembangan dalam layar konvensional. Layar tradisional yang dikenal dalam sejarah sebagai pilihan utama sebagai propulsi kapal. Dan untuk pengembangannya, analisis pada wingsail tentang desain penelitian sebelumnya sebagai konvensional wingsail. Struktur wingsail dibangun dalam dua model airfoil NACA untuk elemen pertama dan elemen kedua. Model wingsail dalam penelitian ini dibangun dalam America Class Cup (ACC) wingsail. Membandingkan base wingsail dan ACC, memiliki jumlah lengan kontrol yang berbeda yang dapat mengontrol bentuk wingsail pada foot, head dan leech. Sebagai hasil dari analisis, bahwa ACC wingsail dapat memberikan kekuatan lebih dari base wingsail. Dengan mendapatkan gaya dorong lebih besar pada apparent wind angle 30 ° dengan 5189,6 Newton untuk ACC wingsail dan 4744,9 Newton untuk base wingsail. Gaya dorong itu sendiri harus dikonversi ke kecepatan yacht. Jenis yacht yang digunakan dalam analisis ini adalah kapal pesiar modifikasi TP52 yang sama dengan panjang 15,85 meter dan lebar 4,4 meter LWL 15,45 meter. Kecepatan yang dihasilkan oleh gaya dorong pada sudut angin 30 ° dan kecepatan angin 15 knot, 16 knot untuk base wingsail dan 18 knot untuk ACC wingsail.
================================================================================================
Issues about waste energy in fossil fuel oil used for transportation are happening right now. Alternative energy as a option to handle the wasted energy and global warming. This research discuss about wingsail for alternative energy and development in conventional sail. Traditional sails as known in history as main option as vessels propulsion. And for its development, the analysis on wingsail about previous research design as conventional wingsail. The structure of wingsail built in two model NACA airfoil for first element and second element. The wingsail model in this research built in America’s Cup Class (ACC) wingsail. Comparing base wingsail and ACC, has different number of control arm that can control shape of wingsail on foot, head and leech. As the results from analysis, that ACC wingsail can provide more power than base wingsail. With gaining more thrust force at 30° apparent wind angle with 5189.6 Newton for ACC wingsail and 4744.9 Newton for base wingsail. The thrust force itself has to be convert to yacht velocity. Yacht type used in this analyse is modified yacht same TP52 with 15.85 metres long and 4.4 metres width LWL 15.45 metres. Generated velocity by thrust force at 30° wind angle and 15 knots wind speed, 16 knots for base wingsail and 18 knots for ACC wingsail.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSF 620.106 402 855 3 Rey d-1 2019
Uncontrolled Keywords: Aerodynamics, Wingsail, Sailing, Thrust Force.
Subjects: Q Science > QC Physics > QC151 Fluid dynamics
T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA357 Computational fluid dynamics. Fluid Mechanics
T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery
T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ820 Wind power
T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics
T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL521 Aerodynamics, Hypersonic.
Divisions: Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Physics Engineering > 30201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Tomy Reynaldi
Date Deposited: 17 Jan 2022 04:19
Last Modified: 17 Jan 2022 04:19
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/61667

Actions (login required)

View Item View Item