Implementasi Mesin Pengolah Ikan Tuna Didalam Kapal Ikan Untuk Perikanan Indonesia

Satria, Pradhana (2019) Implementasi Mesin Pengolah Ikan Tuna Didalam Kapal Ikan Untuk Perikanan Indonesia. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04211441000031-Undergraduate_Theses.pdf] Text
04211441000031-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2022.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Tujuan dari penulisan Bachelor Thesis ini adalah untuk menganalisis potensi perancangan kapal penangkap ikan yang memiliki mesin pengolahan ikan di atas kapal untuk perikanan Indonesia. Diketahui bahwa penangkapan ikan illegal di Indonesia telah berkurang yang berpotensi meningkatkan penangkapan dan hasil dari ikan di Indonesia. Potensi ini juga dapat digunakan untuk menambah nilai jual bagi tangkapan ikan laut serta kualitas dari ikan laut tersebut, salah satu produk ikan yang sangat berpotensi di Indonesia adalah ikan tuna. Daerah penangkapan ikan tuna dilakukan di laut yang memiliki potensi terbaik untuk penangkapan ikan tuna, dan persentase potensioal untuk ikan tuna olahan dan ikan tuna non=olahan diambil dari KKP (Kementerian Kelautan dan Perikanan Republik Indonesia). Kapal pengolah ikan ini akan memproses tangkapan dari kapal rawai dengan produk olahan berbentuk kaleng (Dimensi 87,31 mm × ketinggian 85,75 mm). Untuk pencapaian harian kapal penangkap ikan dan pemproses ikan ini harus mampu menghasilkan produk sebanyak 94.242 dengan dimensi kaleng yang sudah ditentukan dan ditargetkan harus mampu berlayar 30 hari (1 bulan) serta waktu untuk mesin pengolahan membutuhkan waktu 1 jam untuk menyelesaikannya. Kebutuhan daya untuk semua mesin pengolahan ikan ini adalah 115,12 kW. Generator yang digunakan adalah DEUTZ BF6M1013EC yang memiliki besar daya 139 kW.
================================================================================================
The purpose of this Bachelor Thesis is to analyze the potential of designing fishing vessels that have fish processing machine on board the vessel for Indonesian fisheries. It is known that illegal fishing in Indonesia has been reduced which has the potential to increase the catch and yield of fish in Indonesia. This potential can also be used to increase the selling value of marine fish catches and the quality of the marine fish, one of the fish products that is very potential in Indonesia is tuna fish. The tuna fishing area is carried out in the sea which has the best potential for tuna fishing, and the percentage potential for processed tuna and non processed tuna is taken from the KKP (Ministry of Maritime Affairs and Fisheries of the Republic of Indonesia). This processing vessel will process catches from longline vessels with canned processed product (Cans dimension 87.31 mm (Diameter) × 85.75 mm (Heights)). For the daily achievement of these fishing vessels and processing fish, they must be able to produce as many as 94,242 products with the dimension of cans that have been determined and are targeted to be able to sail 30 days (1 month) and the processing machine takes 1 hour to complete. The Power Needed for all of these fish processing machine is 115,12 kW. The generator use is DEUTZ BF6M1013EC that have 139 kW.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSSP 623.828 Sat i-1 2019
Uncontrolled Keywords: Fish Processing Vessel, Days Targeted, Processing Time, Cans dimension, Generator Capacity
Subjects: T Technology > T Technology (General)
T Technology > T Technology (General) > T56.8 Project Management
V Naval Science > VM431 Fishing boats
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: satria Pradhana
Date Deposited: 13 Dec 2021 01:56
Last Modified: 13 Dec 2021 01:56
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/61765

Actions (login required)

View Item View Item