Perancangan Komik Online Bertema Akhlak Melalui Media Sosial Instagram untuk Usia Remaja

Rahmawati, Widya Nur (2019) Perancangan Komik Online Bertema Akhlak Melalui Media Sosial Instagram untuk Usia Remaja. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08311340000104-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
08311340000104-Undergraduate_Theses.pdf

Download (9MB) | Preview

Abstract

Moral crisis in this country shows poor conditions. Indonesian Child Protection Commission (KPAI) recorded delinquency case rate in the last 7 years (2011-2017) reached 26 957 cases. It is not free from the influence of the media have a central role in daily life, where the media has a great effect on the values, beliefs, and behavior of children. Therefore, it takes an alternative media for children fend off the rise of negative content from social media which then affects the day-to-day behavior.
This design uses some research methods such as literature review, interviews, observation, shadowing and questionnaire are then formulated into the concept and design of appropriate content. This design concept is "Hidden Goodness" which can be defined as a story about everyday life are not identical twins that reflect the life of a young teenage children ages now with all the attending problems that contain moral messages taken from the quote verses of the Qur'an and the Hadith in every episode.
The design will produce daily online comic about young teens ages now titled "Hats Twins" with a slice of life genre, propaganda, and comedy for ages 13-18. Comics are then uploaded on a social media platform instagram so it can be accessed free of charge, fast, easy, and allows readers to share through social media. ===============================================================================================
Krisis moral di negara ini menunjukkan kondisi yang memprihatinkan. Komisi Perlindungan Anak Indonesia (KPAI) mencatat angka kasus kejahatan anak dalam 7 tahun terakhir (2011-2017) mencapai 26.957 kasus. Hal ini tidak lepas dari pengaruh media yang memiliki peran sentral dalam kehidupan sehari-hari, dimana media memiliki efek yang besar pada nilai, kepercayaan, dan perilaku anak-anak. Maka dari itu, dibutuhkan sebuah media alternatif untuk anak membentengi diri dari maraknya konten negatif dari media sosial yang kemudian berdampak pada perilakunya sehari-hari.
Perancangan ini menggunakan beberapa metode penelitian diantaranya studi literatur, wawancara mendalam, observasi, shadowing dan kuisioner yang kemudian dirumuskan menjadi konsep dan konten desain yang sesuai. Konsep perancangan ini adalah “Kebaikan yang Tersembunyi” yang dapat didefinisikan sebagai cerita tentang keseharian sepasang anak kembar tidak identik yang mencerminkan kehidupan anak remaja muda zaman now dengan segala problematikanya yang mengandung pesan akhlak yang diambil dari kutipan ayat Al-Qur’an dan Hadits dalam setiap episodenya.
Perancangan akan menghasilkan komik online tentang keseharian remaja muda zaman now yang berjudul “Topi Kembar” dengan genre slice of life, dakwah, dan komedi untuk usia 13-18 tahun. Komik ini kemudian diunggah pada platform media sosial instagram sehingga dapat diakses secara gratis, cepat, mudah, dan memungkinkan pembaca untuk berbagi melalui media sosial.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSDP 741.5 Rah p-1 2019
Uncontrolled Keywords: komik online, akhlak, media sosial, instagram, remaja
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BV Practical Theology > BV1460 Religious Education
H Social Sciences > HM Sociology > HM742 Online social networks.
N Fine Arts > NC Drawing Design Illustration
N Fine Arts > NX Arts in general
Z Bibliography. Library Science. Information Resources > Z116.A3 Book design.
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Product Design > 90231-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Widya Nur Rahmawati
Date Deposited: 22 Mar 2022 08:22
Last Modified: 22 Mar 2022 08:22
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/62199

Actions (login required)

View Item View Item