Optimasi Mixed Integer Linear Programming Pada Penginderaan Konflik Menggunakan Model Velocity And Altitude Change

Farahdina, Izdihar (2016) Optimasi Mixed Integer Linear Programming Pada Penginderaan Konflik Menggunakan Model Velocity And Altitude Change. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img]
Preview
Text
5112100191-undergraduate thesses.pdf - Accepted Version

Download (1MB) | Preview
[img]
Preview
Text
5112100191-paperpdf.pdf - Accepted Version

Download (673kB) | Preview
[img]
Preview
Text
5112100191-presentationpdf.pdf - Presentation

Download (845kB) | Preview

Abstract

Penghindaran konflik atau conflict avoindance (CA) adalah hal yang sangat penting dalam Air Traffic Management (ATM). Salah satu kriteria konflik adalah pesawat berada dalam protected zone (PZ). PZ adalah zona aman pesawat, yaitu 5 nm jarak horizontal minimum antara pesawat atau 1.000 ft sebagai jarak vertical minimum. Secara dasar conflict detection dan resolution (CDR) diselesaikan dengan menggunakan tiga manuver yaitu kecepatan, ketinggian, dan sudut arah terbang. Permasalahan utama CDR adalah memberikan solusi yang optimal tanpa mengganggu time flight yang telah diberikan. Dalam tugas akhir ini akan diimplementasikan model velocity change and altitude (VAC) sebagai media CDR dan solusi untuk menghindari konflik antar pesawat. Model VAC adalah model yang menggunakan mixed integer linear programming (MILP). Model VAC memberikan dua solusi untuk menghindari pesawat dari konflik yaitu dengan perubahan level ketinggian dan kecepatan. Fungsi tujuan model VAC adalah meminimalkan perubahan ketinggian dan kecepatan agar pesawat tetap terbang sesuai time flight. Keluaran dari model VAC adalah ketinggian dan kecepatan pesawat yang tidak konflik dengan pesawat lainnya. Berdasarkan hasil uji coba, untuk uji kebenaran dengan 10 pesawat yang dilakukan oleh penulis memberikan hasil sama benarnya dengan hasil uji coba yang dilakukan oleh Alonso et al [1] viii dikarenakan semua konflik yang terjadi pada sebelum optimasi telah dapat dihindari. Sementar, hasil uji kinerja 37 pesawat menunjukkan nilai obyektif 6.5562 dengan jumlah constraint sebanyak 29130, 27602 variabel binary, dan 37 variabel continue. Dengan waktu cpu time 21:19,15 menit dan real time 21: 46,08 menit. ========== Management (ATM). One of the conflict criteria is an aircraft inside the protected zone (PZ). PZ is safety zone for aircraft, which is 5 nm minimum horizontal distance between the aircraft or 1,000 ft as the minimum vertical distance. On the basis of conflict detection and resolution (CDR) were completed using three maneuver of speed, altitude and angle of flight direction. The main problem CDR is to provide an optimal solution without disturbing the time flight has been given. In this Final Project will implement a velocity change and altitude (VAC) model as CDR media and solutions to avoid conflicts between aircraft. Model VAC is a model that uses mixed integer linear programming (MILP). VAC models provide two solutions to avoid aircrft from conflict is to change the level of altitude and speed. Objective function of VAC models is to minimize changes in altitude and speed to keep the aircraft flew appropriate time flight. Result of the model is the altitude and air speed that does not conflict with other aircraft . Based on testing results, for corectness test of the 10 aircraft conducted by the authors give the results as true as the results of experiments performed by Alonso et al [1] because of all the conflicts that occurred in prior optimizations have been avoided. Meanwhile, the results of the performance test of the 37 aircraft is 6.5562 for objective value, 29 130 number of constraints, 27 602 binary variables and 37 variables continue with cpu time and real time was 21:19,15 minutes and 21: 46,08 minutes.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSIf 005.1 Far o 3100016066394
Uncontrolled Keywords: Conflict Avoindance , Velocity and Altitude Change, Air Traffic Management, Conflict Detection and Resolution, Mixed Integer Linear Programming
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA76.6 Computer programming.
Divisions: Faculty of Information Technology > Informatics Engineering > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: - Davi Wah
Date Deposited: 20 Nov 2019 05:32
Last Modified: 20 Nov 2019 05:32
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/71889

Actions (login required)

View Item View Item