Analisa performa tug boat dengan 27 ton bollard pull menggunakan Caterpillar WOSR 2x1000 hp sebagai main engine

Astutik, Dewi Yuni (2015) Analisa performa tug boat dengan 27 ton bollard pull menggunakan Caterpillar WOSR 2x1000 hp sebagai main engine. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img]
Preview
Text
4211100086-Undergraduate-Thesis.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Tahanan pada barge yang beroperasi pada kondisi beban penuh akan lebih besar bila dibandingkan dengan kondisi barge yang dioperasikan pada beban kosong. Perbedaan tahanan ini akan ditanggung oleh tug boat yang akan menarik barge tersebut. Pada saat kondisi towing dan free running tug boat membutuhkan kecepatan yang sesuai. Perubahan kecepatan ini akan menyebabkan perubahan putaran dan daya yang sesuai untuk operasional tersebut. Salah satu solusinya dengan menggunakan engine jenis Wide Operating Speed Range (WOSR) seperti engine Caterpillar Type C32 ACERT yang dapat beroperasi pada daya 1000 HP di RPM 1600-1800. Metode yang digunakan yaitu dengan memvariasikan kecepatan dan beragam alternatif rasio gearbox untuk memudahkan pemilihan propulsi dalam engine propeller matching maka diperoleh hasil penggunaan WOSR untuk tug boat paling optimal terletak pada kecepatan 4 knot saat towing dan 9 knot saat free running dengan alternatif rasio gearbox 1:5.591. ========================================================================================= Resistant on a barge operating at full load conditions will be greater compared to the barge that is operated at empty load. The resistant difference will be borne by tug boat that will tow the barge. At towing and free running conditions, tug boat needs accurate speed. This speed change will cause changes in rotation and power appropriate to the operation. One of the solution is to use engine types Wide Operating Speed Range (WOSR) such as Caterpillar Type C32 ACERT engine that can operate on power 1000 HP at 1600 to 1800 RPM. The method used in this thesis was is varying the speed and variety of alternative gearbox ratios to facilitate the selection of the engine propeller matching and The most optimal result of the use of WOSR for tug boat was at the speed of 4 knots while towing and 9 knots while free running with alternative gearbox ratio of 1: 5,591.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSSP 623.823 2 Ast a
Uncontrolled Keywords: Tug Boat, WOSR, EPM, Sistem Propulsi
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM773 Ship propulsion, Electric
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Mr. Marsudiyana -
Date Deposited: 25 Nov 2019 02:49
Last Modified: 25 Nov 2019 02:49
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/72003

Actions (login required)

View Item View Item