Studi Penggunaan Membran Komposit Kitosan Dan Zeolit Pada Pengolahan Limbah Pewarnaan Batik - Study Of Batik Colouring Wastewater Treatment Using Chitosan And Zeolite Composite

Kusumaningratri, Tiara Aulia (2016) Studi Penggunaan Membran Komposit Kitosan Dan Zeolit Pada Pengolahan Limbah Pewarnaan Batik - Study Of Batik Colouring Wastewater Treatment Using Chitosan And Zeolite Composite. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 3312100057-Undergraduate Thesis.pdf]
Preview
Text
3312100057-Undergraduate Thesis.pdf - Published Version

Download (2MB) | Preview

Abstract

Limbah cair hasil proses pewarnaan batik mengandung zat warna yang digunakan hanya sekitar 5% dan sisanya dibuang sebagai limbah. Senyawa kimia yang terkandung di dalam zat warna dalam konsentrasi yang besar akan menaikkan kandungan COD (Chemical Oxygen Demand). Saat ini salah satu teknologi pengolah limbah yang berkembang adalah teknologi membran. Membran dapat dibuat dari bahan anorganik yang mudah didapat seperti zeolit dan mencampurkannya dengan bahan organik seperti kulit udang (kitosan). Dalam penelitian ini akan dianalisis mengenai komposisi optimum campuran dari zeolit dan kitosan sebagai bahan membran untuk menyisihkan kandungan warna dan COD limbah cair batik serta menganalisa nilai rejeksi dan nilai fluks yang dihasilkan oleh membran.
Variasi dalam penelitian ini adalah komposisi campuran zeolit dan kitosan serta variasi tekanan dalam aplikasi reaktor. Variasi perbandingan massa kitosan dan zeolit yang digunakan adalah 1:1, 1:2, dan 2:1. Sedangkan variasi tekanan yang diaplikasikan pada reaktor adalah 1 bar dan 1,5 bar. Sistem membran diaplikasikan dengan menggunakan aliran cross flow. Analisa parameter COD dan warna dilakukan terhadap permeate. Struktur dari membran kemudian dianalisa dengan mikroskop SEM EDX.
Nilai rejeksi COD dan warna terbesar dihasilkan oleh membran komposit kitosan – zeolit dengan komposisi 2:1 pada tekanan reaktor 1 bar. Rejeksi COD dan warna berturut turut sebesar 98,59% dan 94,71%. Sedangkan fluks terbesar dihasilkan oleh membran komposit kitosan – zeolit dengan komposisi 1:2 pada tekanan 1,5 bar yaitu 80,3 L/m2.jam. Komposisi membran yang paling optimum untuk menyisihkan COD dan warna pada limbah pewarnaan batik adalah komposisi 2:1.
========================================================================================================================
Wastewater coming from colouring process of batik use only 5 % of dye and the rest become waste. Dye in wastewater related to high COD (Chemical Oxygen Demand). Membrane technology is one of wastewater treatment technology that is expanding nowadays. Membrane can be produced from anorganic material such as zeolite and organic material such as chitosan. The optimum composition has been analyzed from zeolite and chitosan as a membrane to remove color and COD in wastewater. It’s also analysis about rejection and fluks from the membrane.
The variables of this study are variation of composition from zeolite-chitosan and variation of pressure in the reactor. Variation of composite composition are chitosan-zeolite 1:1, 1:2, and 2:1. Variation of the pressure ofe the reactor are 1 bar and 1,5 bar. The membrane system uses cross flow current for running. Quality of COD and color substance has been analyzed in the permeate. Structure of membrane also has been analyzed with SEM EDX microscope.
The highest rejection of COD and color are resulted by composition membrane chitosan and zeolite in 2:1 at 1 bar pressure. COD rejection is 98,59% and color rejection is 94,71%. The highest flux is resulted by composition membrane in 1:2 at 1,5 bar pressure that is 80,3 L/m2.h. The best composition of chitosan and zeolite membrane for removing COD and color in batik wastewater is 2:1 composition.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSL 573.774 Kus s
Uncontrolled Keywords: COD, kitosan zeolit, limbah cair batik, membran, warna, COD, color substance, chitosan zeolite, batik wastewater, membrane.
Subjects: T Technology > TD Environmental technology. Sanitary engineering > TD899 Waste control in special industries, plants, processes, etc
Divisions: Faculty of Civil, Environmental, and Geo Engineering > Environmental Engineering
Depositing User: ansi aflacha
Date Deposited: 04 Dec 2019 02:27
Last Modified: 04 Dec 2019 02:27
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/72180

Actions (login required)

View Item View Item