Technical And Economic Analysis Of Using Liquefied Natural Gas (LNG) In Small Marine Vessel On Mahakam Block Total E&P Indonesie

Prayoga, Dhanang Surya (2016) Technical And Economic Analysis Of Using Liquefied Natural Gas (LNG) In Small Marine Vessel On Mahakam Block Total E&P Indonesie. Undergraduate thesis, Institut Technology Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 4212101029-Undergraduate Thesis.pdf]
Preview
Text
4212101029-Undergraduate Thesis.pdf - Published Version

Download (4MB) | Preview

Abstract

As well as we know that oil & gas has become the most important
energy source. According to its fact, Total E&P Indonesie has
reserves that approximately 6 trillion cubic feet (TCF), which is
still steady for production. However, the situations of current world
oil prices which decrease significantly from US$ 100/barrel to US$
35/barrel has also affect to the operation & production. The
operation & production are falling because of the drop in
exploration investments. Furthermore, Total E&P Indonesie
operates 200 to 300 ships to support their production and operation.
However, the fuel oil usage of their vessel cost roughly for US$
100 million per year. In order to improve the efficiency of fuel cost,
its make sense that we need to drive the utilization of liquefied
natural gas (LNG) as a replacement for fuel oil. The utilization of
liquefied natural gas (LNG) as fuel has been applied recently.
Moreover, this research aims to find out the average fuel
consumption and its equivalent to liquefied natural gas need, then
analyze the best consideration between the engine modification and
engine replacement to occupy the natural gas usage considering the
technical and economic aspect. The technical aspect consists of
X
fuel consumption analysis using the physical conversion and actual
data, then finding the adequate equipment for conversion & engine
replacement by referring to its calculation, and finding the energy
consumption between the modification and replacement within the
same rated power based on the energy content. In addition, the
economic aspect consists of Payback, Net Present Value, and
Internal Rate of Return considering to CAPEX and OPEX of
engine modification and engine replacement.
===========================================================================================================
Seperti yang kita ketahui bahwa minyak dan gas merupakan asset
energy yang sangat penting. Menurut fakta, Total E&P Indonesie
masih mempunyai cadangan untuk lading minyak & gas 6 sebesar
trillion cubic feet (TCF), dimana masih sangat memungkinkan
untuk produksinya. Namun, dengan melihat situasi harga minyak
yang menurun drastis dari harga 100 Dollar/ barrel hingga US$ 35
Dollar/ barrel memberikan pengaruh yang besar terhadap kegiatan
operasi dan produksinya. Kegiatan operasi dan produksi menjadi
menurun diakibatkan karena menurunnya juga investasi untuk
kegiatan eksplorasi. Selain itu, Total E&P Indonesie telah
mengoperasikan kapal sekitar 200 hingga 300 kapal untuk
mendukung kegiatan operasi dan produksi. Kemudian,
penggunaan bahan bakar minyak untuk kapal yang dioperasikan
memakan biaya sebesar 100 juta dollar per tahun. Dalam rangka
memperbaiki efisiensi biaya untuk bahan bakar, maka akan sangat
masuk akal bagi kita untuk melakukan perubahan dengan
menggunakan liquefied natural gas (LNG) sebagai bahan bakar
pengganti minyak. Penggunaan liquefied natural gas (LNG)
sebagai bahan bakar sudah banyak diaplikasikan. Dengan begitu,
penilitian ini mempunyai tujuan untuk mencari konsumsi rata- rata
XII
bahan bakar ekuivalen dengan kebutuhan liquefied natural gas
(LNG), kemudian dilanjutkan dengan menganalisa pertimbangan
antara konversi mesin dan penggantian mesin baru dalam rangka
untuk memenuhi kebutuhan bahan bakar gas berdasarkan aspek
teknis dan ekonomis. Aspek teknis untuk penelitian ini terdiri dari
analisa konsumsi bahan bakar dengan menggunakan unit konversi
dan data aktual, mencari peralatan untuk konversi dan penggantian
mesin baru berdasarkan kalkukasi, mencari konsumsi energi antara
konversi dan penggantian mesin baru dengan power dan nilai
energi yang sama. Selain itu, aspek ekonomis untuk penelitian ini
terdiri dari mencari nilai Payback, Net Present Value, and Internal
Rate of Return berdasarkan nilai CAPEX dan OPEX untuk
konversi mesin dan penggantian mesin baru.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSSP 623.874 Pra t
Uncontrolled Keywords: Liquefied Natural Gas, Fuel Consumption, Technical Aspect, Economic Aspect
Subjects: T Technology > TP Chemical technology > TP343 Liquid and gaseous fuel
T Technology > TP Chemical technology > TP350 Natural gas--Drying.
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Mr. Tondo Indra Nyata
Date Deposited: 26 Dec 2019 04:01
Last Modified: 26 Dec 2019 04:01
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/72472

Actions (login required)

View Item View Item