Desain Submarine 28 M Berbasis Analisis Maneuvering

Putri, Irma Mahardhika (2016) Desain Submarine 28 M Berbasis Analisis Maneuvering. Undergraduate thesis, Institut Teknology Sepuluh Nopember.

[img]
Preview
Text
4112100078-Undergraduate_Thesis.pdf - Published Version

Download (3MB) | Preview

Abstract

Indonesia adalah negara maritime terbesar di dunia dengan luas perairan mencapai 64.97% dari total wilayah Indonesia. Hal ini membuat pemerintah sulit untuk mengawasi perairan di Indonesia dari kegiatan ilegal seperti penerobosan batas wilayah, penangkapan ikan ilegal dan penyelundupan, yang mana tidak bisa diselesaikan dengan pendekatan biasa. Kapal selam merupakan salah satu solusi yang dapat menjawab tantangan tersebut. Kemampuan kapal selam untuk tetap berada di bawah permukaan air menjadikannya sebuah solusi terbaik untuk menyelesaikan permasalahan tersebut. Sehingga, untuk tujuan tersebut pemerintah mulai mengadakan penelitian untuk membangun sebuah model kapal selam yang optimum dengan melakukan eksperimen terhadap manuverbilitasnya. ITS (Institut Teknologi Sepuluh Nopember) adalah universitas teknik di Surabaya yang telah melakukan eksperimen mengenai hal tersebut. Metodologi dari penelitian ini adalah melakukan perhitungan navigasi dari model submarine dan mensimulasikannya dengan bantuan software komputer. Ada dua maneuver navigasi yang dijadikan variabel dalam penelitian ini, zig-zag maneuver dan turning circle. Pengujian dari kedua variabel tersebut bertujuan untuk mendapatkan nilai koefisien derivative hydrodynamic yang kemudian dikalkulasi kembali untuk mendapatkan nilai pasti dari diameter belok dan data grafis yaw oscilation. Kemudian, untuk menentukan nilai ambang batas criteria maneuvering menggunakan nilai dari IMO Resolution MSC 137 (76) 2002. Untuk tactical diameter pada variasi no.1, 4, dan ukuran asli telah memenuhi batasan kriteria. Sedangkan untuk sudut overshoot pada zig-zag maneuver telah memenuhi kriteria. Dari hasil analisis yang dilakukan, model submarine 28 m pada variasi no.1 merupakan model submarine yang paling optimum berdasarkan karakteristik maneuvering. =========================================================================================================== Indonesia is the largest maritime nation in the world with vast region of water that reaches 64,97% from its total territory. This makes the Government difficult to protect the water area from any illegal activity such as border tresspasing, illegal fishing and smuggling, which couldn’t be solved by using ordinary method. Submarine is one of solution that could answer this challenge. It has ability to remain submerged under the water, which made it the best option available to solve the current problem. Thus, for that purpose, the Goverment begin to research on building optimum model of submarine by experimenting toward it’s maneuverbility. ITS (Institute Teknologi Sepuluh Nopember) is technical university in Surabaya that is already conducting research regarding to this matter. The methodology of this research is calculate the navigation of the submarine model and then simulate it with the helps of computer software. There are two kinds of navigation maneuver that became variable in this research, zig-zag and turning circle maneuvering. Each test must be conducted in order to analyze the submarine fin length ratio relative to its chord foil. From the simulation, the hydrodinamic derivative coeficient could be calculated to get exact value of turning diameter and yaw oscilation graphics data. Then, to restrict the value of maneuvering criterion, threshold IMO Resolution MSC 137 (76) 2002 is used. For tactical diameter with variation number 1, 4, and the origin dimension has fulfilled the criteria limits. While overshoot angle for zig-zag maneuver has fulfilled the criteria limits. From the analysis that has been done, submarine 28 meters with variation number 1 is the most optimum submarine, based on maneuvering characteristics.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSPe 623.88 Put d
Uncontrolled Keywords: kapal selam, maneuvering, fin .
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Mr. Tondo Indra Nyata
Date Deposited: 07 Jan 2020 03:01
Last Modified: 07 Jan 2020 03:01
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/72567

Actions (login required)

View Item View Item