Time Optimization of Ship Maintenance Working Plan for The Next Downtime Period of MV. Tanto Tenang

Pradipta, Benedictus Kenny (2016) Time Optimization of Ship Maintenance Working Plan for The Next Downtime Period of MV. Tanto Tenang. Undergraduate thesis, Institut Teknology Sepuluh Nopember.

[img]
Preview
Text
4212101027-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version

Download (4MB) | Preview

Abstract

Optimum maintenance planning is very important for every company, also for the shipping company. Improper planning can decrease the ship’s availability to sail or delivering cargoes. This unavailability of the sip will impact the shipping company revenue. But, also need to be noticed about cost of ship maintenance that will be spent by the shipping company. This research is meant to optimizing time of main engine maintenance for a ship. In this thesis the ship is MV. Tanto Tenang. The main problem in this research is unoptimum time for maintenance process. So, this research try to solve that problem through some steps of problem solving. The theory that being used to solve the problem is a combination between project planning from PMBOK Guide Book and maintenance management process from NORSOK STANDARD Z-008. To optimize the maintenance time, this research use Primavera as a software for project planning. This x software is very good to manage the maintenance time, risks, and what activities that need to be semi-overlapped. The first step is review the literatures to identify the need for maintenance. The review shows that maintenance scheduling, optimization software, capabilities of the crew, and list of maintenance activities are the most imporant things. The second step is analyzing the PMS, working hour of each component, ship’s voyage plan, and capability of the crew to do the maintenance. These are very connected to arrange the right maintenance optimization for MV. Tanto Tenang. The result show that there are a lot of components need to be maintained at the end of 2016 or at the begining of 2017. According to the PMS, working hour of each component, and ship’s voyage plan, every cylinder need to be maintained. This is a major maintenance for main engine of MV. Tanto Tenang. The third step is making the maintenance schedule plan by Primavera. This method is done through some steps, those are: input the work breakdown structure, input the activities (including plan of starting time and finish time for each activity), and the possible risk of each component. The result is a connected chart from one activity to another activity of each component that show how is semi-overlap happen. The forth step is comparing the result of this thesis to maintenance time duration of MV. Tanto Tenang’s sister ship. The result shows that MV. Tanto Tenang as a subject of this research could has 10 days for main engine maintenance. This is 2 days shorter than MV. Tanto Semangat as the sister ship. ============================================================================================================ Perencanaa maintenance yang optimum sangat penting bagi setiap perusahaan, juga untuk shipping company. Perencanaan yang tidak tepat dapat menurunkan keandalan kapal untuk berlayar atau mengirimkan barang. Ketidakandalan kapal ini akan berdampak pada pendapatan perusahaan. Tetapi, perlu diperhatikan juga biaya untuk maintenance kapal yang akan dikeluarkan oleh shipping company. Penelitian ini dimaksudkan untuk mengoptimasi waktu dari maintenance mesin induk untuk sebuah kapal. Dalam skripsi ini kapal tersebut adalah MV. Tanto Tenang. Masalah utama dalam penelitian ini adalah waktu yang tidak optimum untuk proses maintenance. Sehingga, penelitian ini mencoba untuk menyelesaikan masalah tersebut melalui beberapa langkah penyelesaian masalah. xii Teori yang digunakan untuk menyelesaikan masalah tersebut adalah kombinasi antara perencanaan proyek dari PMBOK Guide Book dan manajemen proses maintenance dari NORSOK STANDARD Z-008. Untuk mengoptimasi waktu maintenance, penelitian ini menggunakan Primavera sebagai software untuk perencanaan proyek. Software ini sangat baik untuk mengatur waktu, resiko, dan aktivitas apa saja yang perlu dilakukan semi-overlap dari maintenance. Langkah pertama adalah mengulas teori-teori untuk mengidentifikasi kebutuhan dari maintenance. Ulasan tersebut menunjukkan bahwa agenda maintenance, software optimisasi, kemampuan dari kru kapal, dan daftar kegiatan maintenance adalah hal-hal yang paling penting. Langkah kedua adalah menganalisa PMS, jam kerja dari tiap komponen, rencana pelayaran kapal, dan kemampuan kru kapal untuk melakukan maintenance. Hal-hal tersebut sangat berkaitan untuk mengatur optimisasi maintenance yang tepat untuk kapal MV. Tanto Tenang. Hasil menunjukan bahwa terdapat banyak komponen yang harus diperbaiki pada akhir tahun 2016 atau awal tahun 2017. Berdasarkan pada PMS, jam kerja komponen, dan rencana pelayaran kapal, setiap silinder harus diperbaiki. Ini adalah maintenance besar untuk mesin induk dari kapal MV. Tanto Tenang. Langkah ketiga adalah membuat jadwal rencana maintenance menggunakan Primavera. Metode ini dilakukan melalui beberapa langkah, yaitu: memasukan work breakdown structure (WBS), memasukan kegiatan maintenance (termasuk rencan waktu dimulainya dan diakhirinya setiap kegiatan), dan kemungkinan resiko untuk tiap komponen. Hasilnya adalah grafik kegiatan yang berhubungan satu dengan yang lainnya dari tiap komponen yang menunjukan bagaimana semi-overlap terjadi. Langkah keempat adalah membandingkan hasil dari penelitian terhadap durasi waktu maintenance dari sister ship xiii MV. Tanto Tenang. Hasil menunjukan bahwa MV. Tanto Tenang sebagai subjek dari penelitian ini bisa memiliki 10 hari untuk maintenance mesin induk. Hasil ini adalah 2 hari lebih singkat dari MV. Tanto Tenang sebagai sister ship.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSSP 623.823 4 Pra t
Uncontrolled Keywords: Time optimization, ship maintenance management, Primavera
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Mr. Tondo Indra Nyata
Date Deposited: 15 Jan 2020 03:46
Last Modified: 15 Jan 2020 03:46
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/72685

Actions (login required)

View Item View Item