Penggunaan Air Lubrication System Untuk Mengurangi Tahanan Gesek Pada Badan Kapal

Irsyadul, Afif Rz (2016) Penggunaan Air Lubrication System Untuk Mengurangi Tahanan Gesek Pada Badan Kapal. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img]
Preview
Text
4212101035-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

pelaksaan eksperiment sederhana untuk mendapatkan dan mengetahui pengaruh dari lubrikasi udara dalam mengurangi tahanan gesek pada badan kapal. Tahanan gesek merupakan salah satu pengaruh terhadap kebutuhan daya untuk mendorong kapal. Gesekan terjadi karena ada dua media yaitu badan kapal dan air yang saling bergesekan. Air Lubrication System merupakan system tambahan yang digunakan untuk mengurangi tahanan gesek dengan menginjeksikan udara bertekanan ke bawah badan kapal, hal ini dilakukan untuk mengurangi gesekan antara badan kapal dengan air. Uji tarik dilakukan menggunakan model kapal yang salah satunya tidak menggunakan ALS dan model kapal yang menggunakan ALS. Kecepatan Model pada berat 0.4 kg saat tidak menggunakan ALS adalah 0.518 m/s, sedangkan kecepatan saat model menggunakan ALS adalah 0.538 m/s. Dari hasil perhitungan didapatkan pada kecepatan 1.3 Knot, tahanan kapal tanpa menggunakan ALS adalah 62650.635 N, sedangkan tahanan kapal pada saat menggunakan ALS adalah 56272.822 N. ================================================================================================================== and executing the implementation from experiment to determine the effect of air lubrication for reduces frictional resistance on the hull. Frictional resistance is one of major influences on determine needs of power to propel vessel. This friction occurs because there are two media rubbing on each other that are hull and water. Air Lubrication System is an additional system used to reduce frictional resistance by injecting air to the bottom of the hull; this is done to reduce the friction between the ship hulls with water. Towing tests conducted on a model ship that not using ALS and models of ships using ALS. Model Speed when given weight 0.4 kg, when not using ALS the speed was 0.518 m/s, compare to speed when using the model of ALS was 0.538 m/s. From calculation results, can be obtained resistance value at a speed of 1.3 knots, ship resistance without the use of ALS is 62650,635 N, while the ship resistance when using ALS is 56272,822 N.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSSP 623.872 36 Irs d
Uncontrolled Keywords: Air lubrication, Ship Resistance, Towing Test
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM731 Marine Engines
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: ansi aflacha
Date Deposited: 22 Apr 2020 01:41
Last Modified: 22 Apr 2020 01:41
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/75872

Actions (login required)

View Item View Item