Analisa Dan Studi Eksperimen Performa Toyota Agya Yang Menggunakan Transmisi Manual Dengan Toyota Agya Yang Menggunakan Transmisi Otomatis

Hadi, Fakih Nurohman (2016) Analisa Dan Studi Eksperimen Performa Toyota Agya Yang Menggunakan Transmisi Manual Dengan Toyota Agya Yang Menggunakan Transmisi Otomatis. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya.

[img]
Preview
Text
2113105004-Undergraduate_Thesis.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

Sistem Transmisi pada Toyota Agya ada yang menggunakan transmisi manual dan transmisi otomatis. Unit kopling pada transmisi manual menggunakan clutch sedangkan transmisi otomatis menggunakan torque converter. Sistem gear pada transmisi manual menggunakan gearbox sedangkan transmisi otomatis menggunakan planetary gear. Keduanya sama-sama memiliki ukuran kendaraan dan mesin yang sama tetapi berbeda dari segi transmisinya. Perlu dilakukan analisa untuk membandingkan performa dari Toyota Agya G MT dengan Toyota Agya G AT. Untuk mengetahui besarnya torsi, daya, dan putaran dari roller, maka perlu dilakukan pengujian dyno test. Dyno test menghasilkan data-data tersebut pada roller yang di konversi menjadi torsi, daya, dan putaran dari roda penggerak. Nilai torsi menjadi input data untuk mencari besarnya gaya dorong dari kendaraan. Sedangkan putaran menjadi input data untuk mencari besarnya kecepatan kendaraan. Selain itu dalam penelitian ini, percepatan dan sudut tanjakan maksimum yang mampu dilalui oleh kendaraan Toyota Agya transmisi manual dan kendaraan transmisi otomatis juga di hitung. Hasil yang di dapat dari penelitian ini adalah gaya dorong pada Toyota Agya G AT lebih besar daripada Toyota Agya G MT. Toyota Agya G AT mampu melalui tanjakan maksimal dengan sudut 27,76 derajat sedangkan Toyota Agya G MT hanya mampu melalui tanjakan maksimal 23,91 derajat. Percepatan yang dihasilkan Toyota Agya G AT lebih besar daripada Toyota Agya G MT. Dengan kondisi mesin, dinamika kendaraan, dan sistem penyaluran bahan bakar yang sama dari kedua kendaraan maka bisa di simpulkan bahwa transmisi pada Toyota Agya G AT lebih baik daripada transmisi pada Toyota Agya G MT =============================================================================================== Transmission System at Toyota Agya with manual transmission and automatic transmission. Unit clutch on a manual transmission using the clutch while the automatic transmission using a torque converter. The system uses gear manual transmission while the automatic transmission gearbox using planetary gear. Both had the same vehicle size and the same machine but different in terms of transmission. Need to do analysis to compare the performance of Toyota Agya G MT with Toyota Agya G AT. To determine the magnitude of the torque, power, and rotation of the roller, it is necessary to dyno test. Dyno test produce such data on a roller which converted to torque, power, and rotation of the drive wheel. The torque value becomes the input data for the magnitude of the thrust of the vehicle. While rotation being the input data for the magnitude of the speed of the vehicle. Also in this study, the maximum acceleration and angle of inclination which is able to be passed by vehicles Toyota Agya manual transmission and automatic transmission vehicles are also calculated. The results obtained from this study is thrust on Toyota Agya G AT larger than Toyota Agya G MT. Toyota Agya G AT able via ramps up at an angle of 27.76 degrees while Toyota Agya G MT only able via ramps up to 23.91 degrees. The resulting acceleration of Toyota Agya G AT larger than Toyota Agya G MT. With the condition of the engine, vehicle dynamics and fuel delivery system of the same from the second vehicle then it can be concluded that the transmission on the Toyota Agya G AT better than Toyota Agya G MT

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSM 629.244 Had a
Uncontrolled Keywords: Clutch, Dyno Test, Gearbox, Planetary Gear, Torque Converter
Subjects: T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL214.T87 Automobiles--Motors--Turbochargers
T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL257.5 Automobiles--Shock absorbers--Design and construction.
Divisions: Faculty of Industrial Technology > Mechanical Engineering > 21201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: EKO BUDI RAHARJO
Date Deposited: 16 Jul 2020 01:55
Last Modified: 16 Jul 2020 01:55
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/76385

Actions (login required)

View Item View Item