Rancang Bangun Kontrol Proportional Integral (PI) Pada Regenerative Anti-Lock Braking System

Fanani, Yordan (2020) Rancang Bangun Kontrol Proportional Integral (PI) Pada Regenerative Anti-Lock Braking System. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
02311640000039-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Teknologi sistem pengereman terkini yang dikenal dan menjadi perangkat standar kendaraan adalah anti-lock braking system (ABS) dengan mengoptimalkan nilai slip ratio. Pada kendaraan listrik juga terdapat pengereman regeneratif. Yaitu metode yang memanfaatkan regenerasi energi saat dilakukan pengereman dengan mengkonversikan energi mekanis sistem menjadi energi listrik melalui proses menyalurkan energi dari motor listrik ke dalam baterai selama proses pengereman. Oleh karena itu, penelitian kali ini bertujuan untuk merancang pengereman regeneratif ABS dan mengetahui responnya saat diberi kontrol proportional integral. Bagian utama rancang bangun penelitian ini yaitu sistem pengeremen hidraulik, elektrik modulator, sensor kecepatan, sensor pembagi tegangan, motor bldc dan baterai. Komponen tersebut dibangun dengan model quarter car. Aktuator yang digunakan adalah solenoid valve dan transmitter adalah sensor kecepatan kendaraan dan roda dengan menggunakan sensor proximity. Sedangkan untuk mengukur nilai SOC baterai menggunakan sensor pembagi tegangan. Dilakukan 5 variasi percobaan untuk mencari nilai kp dan ki yang terbaik. Hasil terbaik dari penelitian adalah dengan nilai kp sebesar 1,5 dan ki sebesar 0,02 menghasilkan overshoot sebesar 52 % dan sistem berhenti pada waktu 1,6 detik. Untuk kenaikan SOC baterai tertinggi saat nilai kp 1,5 dan ki 0,04 dengan kenaikan 0,78%. ========================================================= The latest braking system technology that is anti lock braking system (ABS) by optimizing the value of the slip ratio. In electric vehicles there is also regenerative braking. The method developed is utilize braking energy regeneration current which converts mechanical energy into electrical energy. Therefore, this study aims are disigning regenerative ABS and know the response when given a proportional integral control. The main parts of the design of this study are the hydraulic braking system, electric modulator, wheel speed sensor, voltage divider sensor, bldc motor and battery. These components are built with the quarter car model. The actuator used is a solenoid valve and the transmitter is a vehicle and wheel speed sensor using proximity sensors. Meanwhile, to measure the SOC value of the battery using a voltage divider sensor. Five variations of experiments were conducted to find the best kp and ki values. The best result of this study is that value of kp 1.5, ki 0.02, the overshoot of the system is 52% and the system stopped at 1.6 seconds. The highest increase battery SOC when the value of kp 1.5 and ki 0.04 with an increase of 0.78%.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: ABS, regeneratif, bldc, proportional integral ABS, regenerative, bldc, proportional integral
Subjects: T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ223 PID controllers
T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics
T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL220 Electric vehicles and their batteries, etc.
T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL521.3 Automatic Control
Divisions: Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Physics Engineering > 30201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Yordan Fanani
Date Deposited: 06 Aug 2020 01:25
Last Modified: 06 Aug 2020 01:25
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/77033

Actions (login required)

View Item View Item