Perancangan Model Predictive Torque Control (MPTC) pada Motor Induksi Tiga Fasa

Chalidi, Amrizal Tariq (2020) Perancangan Model Predictive Torque Control (MPTC) pada Motor Induksi Tiga Fasa. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
Laporan TA_Amrizal Tariq Chalidi.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Pada tugas akhir ini, dirancanglah model predictive torque control (MPTC) yang dapat diaplikasikan dalam motor induksi tiga fasa sebagai skema pengaturan kecepatan berdasarkan pengaturan torsi yang memberikan respon cepat dan akurat sehingga diharapkan dapat mengatur kecepatan putar sesuai referensi yang diberikan. Hasil dari pemodelan open loop ketika diberi penambahan beban sebesar 40 Nm terjadi penurunan kecepatan dari 314.7 radian/detik menjadi 283.4 radian/detik. Hasil uji pemodelan MPTC dengan setpoint sebesar 25 rad/s, 50 rad/s, 75 rad/s, 100 rad/s, dan 125 rad/s menghasilkan kecepatan yang konstan dan sesuai dengan setpoint masing-masing pada detik 1.53, detik 1.75, detik 1.91, detik 1.76, dan pada detik 1.99. Untuk hasil pengujian beban dengan penambahan beban masing-masing sebesar 5 Nm dan 10 Nm memperoleh penurunan kecepatan masing-masing sebesar 0.54 rad/s dan 1.08 rad/s. Untuk nilai rata-rata RMSE pada semua pengujian memperoleh nilai sebesar 0.5016. Hal ini menunjukkan MPTC dapat dijadikan sebagai pengatur kecepatan pada motor induksi dan memiliki performansi yang baik serta MPTC yang telah dirancang pada tugas akhir kali ini dapat bekerja dengan baik. =========================================================== In this final project, a predictive torque control model is designed that can be applied in a three-phase induction motor as a speed regulation scheme based on torque regulation that provides fast and accurate response so that it is expected to be able to adjust the rotational speed according to the reference given. The results of the open loop modeling when given a load increase of 40 Nm decreased the speed from 314.7 radians / sec to 283.4 radians / sec. MPTC modeling test results with a setpoint of 25 rad / s, 50 rad / s, 75 rad / s, 100 rad / s, and 125 rad / s produce a constant speed and in accordance with the setpoint at 1.53 seconds, 1.75 seconds, respectively, seconds 1.91, seconds 1.76 and at seconds 1.99. For the results of load testing with the addition of loads of 5 Nm and 10 Nm, respectively, decreases the speed of 0.54 rad / s and 1.08 rad / s respectively. For the average value of RMSE on all tests obtained a value of 0.5016. This shows that MPTC can be used as a speed regulator on an induction motor and has good performance and MPTC which has been designed in this final project can work well.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Motor Induksi, Model Predictive Torque Control (MPTC) Induction Motor, Model Predictive Torque Control (MPTC)
Subjects: T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ217.6 Predictive Control
T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ222 Supervisory control systems.
Divisions: Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Physics Engineering > 30201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Amrizal Tariq Chalidi
Date Deposited: 07 Aug 2020 02:40
Last Modified: 07 Aug 2020 02:40
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/77126

Actions (login required)

View Item View Item