Disappear From Reality: Arsitektur Sebagai Kontrol Stres Kemacetan

Didanto Adji, Novan Naufal (2020) Disappear From Reality: Arsitektur Sebagai Kontrol Stres Kemacetan. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08111640000013-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
08111640000013-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (6MB) | Preview

Abstract

Negara berkembang pada umumnya mengalami tahapan pertumbuhan yang sangat tinggi dalam tingkat urbanisasi di kota-kota besar. Bekasi sebagai kota satelit pendukung Jakarta mempunyai laju pertumbuhan ekonomi yang sangat pesat yang menyebabkan melonjaknya perpindahan penduduk ke Kota Bekasi. Implikasinya adalah peningkatan kebutuhan penduduk dalam melakukan pergerakan. Peningkatan pergerakan penduduk berbanding lurus dengan peningkatan kepemilikan kendaraan pribadi dikarenakan taraf hidup yang lebih baik. Pesatnya peningkatan penggunaan kendaraan pribadi dapat menimbulkan dampak negatif yang tak terhindarkan seperti kemacetan. Kemacetan menjadi pengalaman sehari-hari yang tidak diinginkan sekaligus akibatnya dapat menyebabkan stres
Psikologi Gestalt sebagai pendekatan utama didukung pendekatan atmosfer sensori memiliki peran besar dalam menghasilkan efek perilaku dari bentuk ataupun pola arsitektur yang dirancang dengan cermat sehingga dapat menghasilkan respon psikologis maupun fisiologis yang positif. Bentuk dan pola arsitektur ini diwujudkan dalam fraktal yang akan diwujudkan dalam ruang transisi sebagai ruang peralihan konsepsi penghilang pikiran stres yang tidak diharapkan. Persepsi fenomena kemacetan pun berperan aktif dalam ruang transisi.
Pada akhirnya, konsep transisi interaktif menjadi kunci yang dapat digunakan dalam menghilangkan persepsi maupun pikiran tentang kemacetan. Dengan menggunakan konsep ini, pengguna ruang dibawa untuk mengikuti alur sirkulasi sebagai alat reduksi stres yang mengikat di kepala.

==================================================================

Developing countries generally experiencing the stages of growth is very high in the level of urbanization in the big cities. Bekasi, as the city supporting satellite Jakarta has the pace of rapid economic growth which led to a jump in the displacement of residents of the City of Bekasi. The implication is an increase in the needs of the population in performing the movement. The increase in the movement of population is directly proportional with the increase of private vehicle ownership due to the better standard of living. The rapid increase in the use of private vehicles can cause a negative impact are unavoidable such as congestion. Congestion becomes a daily experience that is not desirable at once as a result can cause stress
Gestalt psychology as the main approach supported the approach of atmospheric sensory has a large role in producing the behavioral effects of the shape or pattern of architecture that is carefully designed so that it can produce a psychological response or physiological positive. Shapes and patterns of this architecture is embodied in the fractal that will be manifested in the transitional space as a space of transition of the conception of busting mind that stress is not expected. The perception of the phenomenon of congestion also plays an active role in the transitional space.
In the end, the concept of transition of the interactive be the key that can be used in removing the perception or thoughts about the jam. By using this concept, the user space is brought to follow the flow of the circulation as a means of reduction of stress which is binding in the head.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Kata kunci : Kondisi Psikologis, Transisi, Persepsi Kemacetan, Reduksi Stres, Konsepsi Penghilang Pikiran ================================================================== Keywords : Psychological Condition, Transition, The Perception of Congestion, Stress Reduction, Conception of Mind Disappear
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture
N Fine Arts > NA Architecture > NA2941 Facades
N Fine Arts > NA Architecture > NA6320 Bus terminals
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Architecture > 23201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Novan Naufal Didanto Adji
Date Deposited: 19 Aug 2020 05:28
Last Modified: 04 Jul 2023 16:14
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/78822

Actions (login required)

View Item View Item