Proportion Optimization of Digital and Conventional Parking with Multimodal Consideration (Case Study: Kabupaten Sidoarjo) =========================================================================================== Optimasi Proporsi untuk Parkir Digital dan Konvensional dengan Pertimbangan Multimodal (Studi Kasus: Kabupaten Sidoarjo)

Febianita, Betalia (2020) Proportion Optimization of Digital and Conventional Parking with Multimodal Consideration (Case Study: Kabupaten Sidoarjo) =========================================================================================== Optimasi Proporsi untuk Parkir Digital dan Konvensional dengan Pertimbangan Multimodal (Studi Kasus: Kabupaten Sidoarjo). Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
02411640000053-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

The government of Sidoarjo introduced a subscription parking policy to improve the service level of parking, but the execution did not run as expected. Community feedback found that illegal levy still existed. This action resulting in the actual revenue from parking in 2018, is only 27.5% of the total potential revenue. To overcome this problem, the government of Sidoarjo collaborates with third parties in developing a digital parking application. A study by ITS Tekno Sains (2019) analyzed that the program is financially feasible. However, the study used an assumption of 100% digital parking that is unrealistic considering the customer’s preference and the theory of adopting an innovation. This research will determine the optimal proportion of digital and conventional parking. It considers the factors that influence the parking demand to achieve maximum profit and optimized using an integer programming model. This research uses parameters based on the demand forecasting model, and the sensitivity analysis found that service level has the most significant impact on parking demand, resulting in more profit. The parameters are grouped into two coefficients to simplify the modeling. These coefficients are combined with the decision variables (parking lot) and other parameters to obtain revenue. The objective function subtracts total cost from revenue to obtain profit maximization. The best solution found for Gajah Mada street is an annual profit of Rp670,225,200, with average offline proportion for car and motorcycle is 25.06% and 22.68% respectively. =========================================================================================== Pemerintah Daerah Kabupaten Sidoarjo menerapkan parkir berlangganan untuk meningkatkan layanan parkir, namun eksekusi di lapangan tidak berjalan sesuai harapan. Masyarakat mengeluh karena masih terjadi pungutan liar. Tindakan ini mengakibatkan pendapatan yang diterima dari parkir pada tahun 2018 hanya sebesar 27.5% dari keseluruhan potensi pendapatan. Untuk mengatasi masalah tersebut, pemerintah Sidoarjo bekerja sama dengan pihak ketiga untuk mengembangkan aplikasi parkir digital. Studi dari ITS Tekno Sains (2019) menemukan bahwa program tersebut layak secara finansial. Tetapi, studi tersebut menggunakan asumsi 100% parkir digital yang tidak realistis bila mempertimbangkan preferensi pengguna dan teori mengenai adopsi inovasi. Riset ini akan menentukan proporsi yang optimal untuk parkir digital dan konvensional. Riset juga akan mempertimbangkan faktor-faktor yang mempengaruhi permintaan parkir untuk memperoleh keuntungan maksimum dan dioptimalkan menggunakan integer programming model. Riset ini menggunakan parameter berdasarkan demand forecasting model dan analisa sensitivitas menemukan bahwa tingkat pelayanan (service level) memiliki pengaruh paling signifikan terhadap permintaan parkir, dan menghasilkan keuntungan yang lebih besar. Parameter-parameter tersebut dikelompokkan menjadi dua koefisien untuk menyederhanakan model. Koefisien tersebut dikombinasikan dengan variabel keputusan (lot parkir) dan parameter lain untuk memperoleh pendapatan. Fungsi objektif berisi dari pengurangan biaya total dari pendapatan total untuk memperoleh keuntungan maksimum. Solusi terbaik yang ditemukan untuk Jalan Gajah Mada adalah keuntungan satu tahun sebesar Rp670.225.200 dengan rata-rata proporsi parkir offline untuk mobil dan sepeda motor sebesar 25.06% dan 22.68%.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: on-street parking, digital parking, parking demand forecasting, integer programming.
Subjects: T Technology > T Technology (General) > T57.6 Operations research--Mathematics. Goal programming
T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL175 Parking facilities
Divisions: Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Industrial Engineering > 26201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Betalia Febianita
Date Deposited: 20 Aug 2020 07:06
Last Modified: 20 Aug 2020 07:06
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/79165

Actions (login required)

View Item View Item