Analisis Hambatan Lambung Polos Kapal Selam Dengan Pendekatan CFD : Studi Kasus Dengan Variasi Bentuk Haluan Kapal

Amin, Muhammad Rais (2020) Analisis Hambatan Lambung Polos Kapal Selam Dengan Pendekatan CFD : Studi Kasus Dengan Variasi Bentuk Haluan Kapal. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
04111340000006-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (7MB) | Request a copy

Abstract

Laporan ini membahas mengenai bentuk haluan lambung kapal selam yang menghasilkan hambatan minimum. Hambatan merupakan parameter penting dalam desain bentuk suatu kapal selam. Hambatan berhubungan erat dengan operasional suatu kapal selam, yang nantinya mempengaruhi kebutuhan tenaganya. Dalam laporan ini studi pada bentuk lambung kapal selam difokuskan pada bentuk lambung polos, tanpa bangunan tambahan. Pendekatand desain yang sudah teruji berfokus pada teardrop shape dan cylinder middle body. Permodelan bentuk lambung kapal selam terbagi menjadi tiga : haluan, lambung paralel dan buritan. Laporan ini dimaksudkan untuk mengkaji bentuk haluan yang optimum dari perolehan nilai hambatan minimum dan sebisa mungkin mendapatkan luasan basar yang besar. Hambatan yang dikaji dilakukan pada kondisi menyelam dan permukaan. Lima variasi bentuk haluan digunakan berdasarkan koefisien haluan nf, parameter untuk lambung paralel dan buritan adalah konstan. Untuk lebih mengetahui karakteristik bentuk haluan terhadap hambatan, digunakan empat variasi kecepatan, dan menghasilkan bentuk haluan yang optimum dengan nilai nf : 1,84. ======================================================================================================================== This report discuss about the bow shape of submarine barehull corresponds to minimum resistance. Resistance shows as the most importance paraeter due to design process of submarine shape. The resistance have strong correlation to the submarine operability, thus depends to the powering of a submarine. In this report, the study of the shape of submarine hull focused in barehull, without appendages. The major approach of submarine deisgn shows in two saheps : tear drop shape and cylindrical middle body shape. Submarine model have three parts : bow/nose, parallel middle body and stern. The scope of this report is analyzing the optimum bow shape in correlation of minimum resistance and strongly to obatin the large of wetted surface area. The analysis of resistance done in submerged and surfaced condition. Five variations of bow shapes is used based on the nf coefficient, and the rest of parallel body and stern is constant. To obtain more understanding in the characteristics of bow shape to resistance, four variations of velocity is used, result for optimum bow shape with value of nf : 1,84.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: lambung polos kapal selam, nf, kondisi selam, kondisi permukaan, submarine barehull, nf, submerged condition, surfaced condition
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Muhammad Rais Amin
Date Deposited: 27 Aug 2020 02:39
Last Modified: 27 Aug 2020 02:39
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/79504

Actions (login required)

View Item View Item