Virtual Reality sebagai Teknologi Rehabilitasi untuk Membantu Perkembangan Kognitif dan Motorik bagi Penyandang Disabilitas Intelektual

Andini, Witri (2020) Virtual Reality sebagai Teknologi Rehabilitasi untuk Membantu Perkembangan Kognitif dan Motorik bagi Penyandang Disabilitas Intelektual. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 07311640000017-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
07311640000017-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Disabilitas intelektual merupakan sebuah kecacatan perkembangan yang ditandai oleh keterbatasan fungsi intelektual dan motorik. Perkembangan kognitif dan motorik individu dengan disabilitas intelektual berkembang lebih lamban jika dibandingkan dengan individu normal. Hal ini membuat mereka kesulitan untuk berpartisipasi dalam kegiatan sehari-hari serta mempunyai risiko yang tinggi untuk mengalami ketergantungan yang besar pada keluarga. Virtual reality mampu memberikan pelatihan kegiatan sehari-hari, selain itu juga menawarkan alternatif penyembuhan yang efektif, aman, dan interaktif. Oleh karena itu, sistem rehabilitasi berbasis game dengan virtual reality diusulkan untuk membantu perkembangan kognitif dan koordinasi motorik bagi disabilitas intelektual. Salah satu perhatian utama dari penelitian ini adalah untuk mengembangkan sistem dengan biaya cukup terjangkau, menggunakan perangkat standar dan mudah diakses. Lebih jauh lagi, juga diusulkan untuk memberikan fitur kendali permainan dengan jalan rekognisi image marker di bagian tangan untuk memudahkan pengguna menjalani serangkaian proses game. Hasil percobaan kepada tiga subjek normal dapat ditinjau dari mean error durasi waktu peserta dalam detik, untuk level pertama dari 18,33±1,398 menjadi 16,17±0,435, level kedua 27,67±1,535 menjadi 24,33±0,593, level ketiga dari 16,83±0,925 menjadi 15,67±0,869. Penurunan durasi waktu yang dihabiskan oleh peserta pada tiap level menunjukkan kesalahan yang dibuat semakin sedikit, mengindikasikan efektivitas sistem dalam menunjang perkembangan kognitif dan motorik. Peserta mampu mengalami penurunan penggunaan durasi waktu setelah pembiasaan. Hasil skor yang didapat oleh subjek normal, dapat dijadikan sebagai skor acuan keberhasilan bagi subjek disabilitas intelektual untuk penelitian selanjutnya.
=================================================================================================================================
Intellectual disability is a developmental disability, characterized by limited intellectual functioning and motoric skills. Cognitive and Motoric skills in individuals who suffering intellectual disability are in problems. Thus, it makes difficult for them to participate in daily activities. Virtual Reality and traditional cognitive therapy are able to provide training in daily activities while also offering effective, safe and interactive alternative healing. Therefore, a rehabilitation system based on the Virtual Reality Game is proposed to assist cognitive development and motor coordination for intellectual disability. One of the main concerns of this study is to develop a system with a reasonable cost, using standard and easily accessible devices. Furthermore, it is also proposed to provide a controller feature in the hands with the recognition of Image Marker to make it easier for users to go through a series of gaming processes. The results of experiments on three normal subjects can be observed from mean time error, for the first level from 18.33 ± 1.398 to 16.17 ± 0.435, for the second level from 27.67 ± 1.535 to 24.33 ± 0.593, then the third level from 16 .83 ± 0.925 to 15.67 ± 0.869. There were decreasing in times spent by the participants at each level, means fewer errors were made, indicating the effectiveness of the system to enhance cognitive and motoric development. Participants were able to experience a decrease in the use of time duration after habituation. The results of the scores obtained by normal subjects can be used as a score threshold of success for subjects with intellectual disabilities for further research.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: game, intellectual disability, marker, rehabilitation, virtual reality, disabilitas intelektual, rehabilitasi.
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA76.9 Computer algorithms. Virtual Reality. Computer simulation.
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Biomedical Engineering > 11410-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Witri Andini
Date Deposited: 25 Aug 2020 03:56
Last Modified: 30 Oct 2023 01:15
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/80281

Actions (login required)

View Item View Item