Components Acquaintance of Fuel Oil System Using Virtual Reality Application

Martha, Gusti Ngurah Putu Wibhu Ary (2020) Components Acquaintance of Fuel Oil System Using Virtual Reality Application. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
04211541000047-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

ABSTRAK Indonesia dikenal sebagai negara kepulauan terbesar di dunia dan berada di antara dua samudera besar. Secara tidak langsung, Indonesia memiliki perairan yang luas jika dibandingkan dengan luas daratan itu sendiri. Dengan ini, tentu saja dapat dikatakan bahwa Indonesia memiliki potensi besar di sektor maritim, terutama karena wilayah maritim Indonesia selalu menjadi jalur pelayaran internasional. Potensi ini harus dimanfaatkan secara optimal oleh bangsa ini, mengingat perkembangan teknologi di Indonesia sendiri bisa dikatakan cukup pesat. Teknologi yang digunakan secara bijak dan diterapkan pada dunia maritim dapat memberikan manfaat bagi Indonesia untuk beberapa sektor, seperti ekonomi, industri, dan bahkan pendidikan. Teknologi yang dapat dimanfaatkan dalam dunia maritim, khususnya di bidang perkapalan adalah teknologi grafis komputer, yang dalam penerapannya dapat digunakan dalam proses desain, perbaikan dan pemeliharaan, simulasi dan pelatihan untuk pendidikan dan lainnya dengan pemodelan 3D. Virtual Reality (VR) adalah dunia buatan atau dapat dikatakan sebagai dunia digital di mana segala yang ada di sana adalah hasil visualisasi yang dibuat menggunakan teknologi 3D dari komputer. Virtual Reality memungkinkan kita untuk berinteraksi dan mengalami pengalaman yang hampir mirip dengan dunia nyata. Tujuan dari penelitian atau tugas akhir ini adalah untuk memanfaatkan teknologi yang berkembang sangat pesat dalam proses pembelajaran di dunia maritim. Dengan Virtual Reality, dimungkinkan untuk menciptakan metode pembelajaran baru untuk pendidikan, terutama dalam pengenalan komponen sistem bahan bakar di kapal. Karena beberapa keterbatasan yang dihadapi ketika melakukan pengamatan langsung ke kapal, termasuk izin atau akses untuk memasuki kapal, dan waktu yang terbatas. Oleh karena itu, diharapkan dengan menggunakan Virtual Reality dapat membantu proses pembelajaran untuk pendidikan dengan membuat aplikasi yang dapat digunakan dalam mengenali dan memahami komponen sistem bahan bakar di kapal. ============================================================================================================== ABSTRACT Indonesia is known as the largest archipelagic country in the world and is between two major oceans. Indirectly, Indonesia has vast territorial water when compared with the land area itself. With this, of course, it can be said that Indonesia has enormous potential in the maritime sector, especially since Indonesian maritime territory has always been an international shipping lane. This potential should be utilized optimally by this nation, considering the technological development in Indonesia itself can be said to be quite rapid. Technology that is used wisely and applied to the maritime world can provide Indonesia with benefits for several sectors, such as the economy, industry, and even education. Technology that can be utilized in the maritime world, especially in the field of shipping is computer graphics technology, which in its application can be used in the process of design, repair and maintenance, simulations and training for education and others with 3D modeling. Virtual Reality (VR) is an artificial world or can be said as a digital world where everything in there is the result of visualization created using 3D technology from computer. Virtual Reality allows us to interact and experience experiences that are almost similar to the real world. The purpose of this research or final project is to utilize technology that is developing very rapidly well in the learning process in the maritime world. With Virtual Reality, it is possible to create new learning methods for education, especially in the introduction of components of the fuel oil system on the ship. Due to several limitations faced when making direct observations to the ship, including permission or access to enter the ship, time is limited. Therefore, it is expected that using Virtual Reality can help the learning process for education by creating an application that can be used in recognizing and understanding the components of the fuel oil system on a ship.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Virtual Reality, 3D Modeling, Fuel Oil System, Education Virtual reality, permodelan 3D, sistem bahan bakar, pendidikan
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1044.87 Internet in education. Virtual reality in education.
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Gusti Ngurah Putu Wibhu Ary Martha
Date Deposited: 26 Aug 2020 09:12
Last Modified: 26 Aug 2020 09:12
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/80443

Actions (login required)

View Item View Item