Perancangan dan Analisa Aliran Udara Dengan Pengering Kelembapan Gel Silika Sebuah Tangki Bahan Bakar Biodiesel Pada Motor Diesel 125 kW

Maulana, Khilal Aura (2020) Perancangan dan Analisa Aliran Udara Dengan Pengering Kelembapan Gel Silika Sebuah Tangki Bahan Bakar Biodiesel Pada Motor Diesel 125 kW. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

This is the latest version of this item.

[img] Text
04211640000031-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (5MB)

Abstract

Pertumbuhan mikroba pada bahan bakar dapat memberikan efek terjadinya pembentukan lapisan gel, terbentuknya biofilm dan penumpukan sludge pada filter mesin yang akan menyebabkan pemampatan. Kelembapan merupakan salah satu kebutuhan makro untuk mikroba melakukan pertumbuhan. Kondisi lembap pada tangki merupakan kondisi yang ideal untuk mikroba melakukan reproduksi. Untuk meminimalisir pertumbuhan mikroba, dapat dilakukan dengan mengontrol kelembapan pada tangki menggunakan gel silika sebagai zat penyerap air yang berada pada udara bebas sebelum memasuki tangki. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis aliran udara pada model tangki bahan bakar biodiesel untuk motor diesel 125kW dengan modifikasi tambahan sistem gel silika. Simulasi menggunakan Computational Fluid Dynamics (SolidWorks 2016) untuk mengetahui bentuk aliran fluida yang ideal. Percobaan ini dilakukan dengan modifikasi sistem gel silika yang berperan sebagai zat pengering dan penghambat bagi aliran fluida udara yang dilengkapi dengan sistem heater dan blower. Dengan menggunakan gel silika, kelembapan pada tangki dapat berubah akibat adanya udara kering yang akan terdistribusi pada tangki bahan bakar. Variasi kecepatan pada udara yang memasuki model tangki bahan bakar biodiesel diatur mendekati nol (0.001, 0.003, dan 0.005 m/s). Pada setiap kecepatan, fluida akan disimulasikan dengan kapasitas volume tangki 80% dan 90%. CFD memprediksi area pada sistem gel silika serta menciptakan pola aliran fluida yang ideal. Pengaturan kecepatan terbaik dalam proses distribusi aliran udara dicapai pada saat kecepatan 0.003 m/s. Hasil simulasi CFD menunjukkan bahwa semakin sedikit volume tangki bahan bakar biodiesel, akan dapat mendistribusikan fluida secara lebih luas dan merata ke seluruh bagian pada tangki untuk setiap variasi kecepatan. ================================================================================================================== Microbial growth in the fuel can affect the formation of a gel layer, the formation of biofilms, and the build-up of sludge on the engine filter which will cause blockage. Humidity is one of the macro needs of microbes to grow. Humid conditions in the tank are ideal conditions for microbes to reproduce. To minimize microbial growth, it can be done by controlling the humidity in the tank using silica gel as a water-absorbent in free air before entering the tank. This study aims to analyses the airflow in a biodiesel fuel tank model for a 125kW diesel engine with additional modifications to the silica gel system. The simulation uses Computational Fluid Dynamics (SolidWorks 2016) to find out the ideal form of fluid flow. This experiment was carried out with a modification of the silica gel system which acts as humidity control and resistance for the air-fluid flow which is equipped with a heater and blower system. By using silica gel, the humidity in the tank can be changed due to the presence of dry air that will be distributed to the fuel tank. The variation of velocity in the air entering the biodiesel fuel tank model is set to close to zero (0.001, 0.003, and 0.005 m/s). At each speed, the fluid will be simulated with a tank volume capacity of 80% and 90%. CFD can predict areas in the silica gel system and create an ideal fluid flow pattern. The best velocity in the airflow distribution process is achieved at 0.003 m/s. CFD simulation results show that the less volume space of the air in the biodiesel fuel tank, could be able to distribute fluid more widely and evenly throughout all parts of biodiesel surface on the tank for each speed variation.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: biodiesel, CFD, fluida, gel silika, tangki. biodiesel, CFD, fluids, Silica gel, tank.
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA76.758 Software engineering
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM276.A1 Fuel (Including supplies, costs, etc.)
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM297 Ships Designs and drawings
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM731 Marine Engines
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Khilal Aura Maulana
Date Deposited: 24 Aug 2020 04:40
Last Modified: 24 Aug 2020 04:40
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/80779

Available Versions of this Item

Actions (login required)

View Item View Item