Analisis Teknis Perbandingan Drag Embedded Anchor dengan Suction Pile untuk FPU Madura Strait

Rahayuningsih, Siti (2020) Analisis Teknis Perbandingan Drag Embedded Anchor dengan Suction Pile untuk FPU Madura Strait. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
04311850010001-master_tesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (16MB) | Request a copy

Abstract

FPU yang dioperasikan di ladang gas Madura Strait didesain untuk menjadi komponen proses utama dari fasilitas proses gas selama masa operasi 20 tahun. Kapal ini menggunakan sistem mooring catenary yang terdiri dari 12 titik mooring dibagi menjadi empat kelompok dari tiga mooring line. Kapal ini perlu dianalisis tegangan tambatannya untuk memastikan keselamatan saat beroperasi. Penambatan struktur apung menghasilkan berbagai kondisi pemuatan pada sistem jangkar. Analisis tegangan mooring line dinamis yang dilakukan untuk kondisi fulload dan ballast pada sudut 0, 22.5, 45, 57.5, 90, 112.5, 135, 157.5, 180. Tegangan mooring line kondisi fulload dan ballast diketahui memenuhi faktor keselamatan DNVGL OS E301. Existing jangkar FPU adalah drag anchor Vryhof Stevpris Mk 5. Pada penelitian ini dilakukan studi perbandingan analisis teknis antara drag anchor dengan suction pile pada FPU yang tertambat dengan spread mooring. Drag anchor diketahui tidak memenuhi persyaratan DNVGL E301 dimana Rd sebesar 1728.7 kN lebih kecil dari Td sebesar 2773.81 kN dengan rasio antara resisten dengan tension terbesar sebesar 0.62. Sedangkan untuk suction pile mengacu pada DNVGL RP E303 didapati memenuhi standar yang disyaratkan karena resisten lebih besar dibandingkan dengan tension mooring line yaitu dengan Rd sebesar 342.6 ton untuk padeye 75 dan untuk padeye 20 sebesar 685.37 ton dengan Td pada kondisi ULS sebesar 278.38 ton dan kondisi ALS sebesar 235.83 ton. Rasio suction pile pada kondisi ULS sebesar 1.23-2.46 dan ALS sebesar 1.45-2.91 dengan sudut padeye 75 dan 20. Dengan demikian, suction pile memiliki performa yang lebih baik untuk digunakan sebagai anchor permanen jika dibandingkan dengan drag anchor dengan berat yang hampir sama. ================================================================================================================== An FPU operated at a gas field in Madura Strait is designed to be the main process component of the gas processing facilities for a service life 20 years. This vessel using a catenary mooring system which made up of 12 points mooring divided into 4 groups of 3 mooring lines. This vessel is necessary to be analyzed its mooring tension to ensure safety while operation. Mooring floating structures various loading conditions at the anchor. Dynamic mooring lines is analyzed under fulload and ballast conditions at heading 0, 22.5, 45, 57.5, 90, 112.5, 135, 157.5, 180. Mooring line tension in fulload and ballast conditions are known fulfill the safety factor of DNVGL OS E301. The existing FPU anchor is the Vryhof Stevpris Mk 5 drag anchor. In this research, a comparative study of technical analysis was carried out between drag anchor and suction pile on the FPU which was moored by spread mooring. Drag anchor is known not comply the DNVGL E301 requirement where the Rd value of 1728.7 kN is smaller than the Td value of 2773.81 kN with the ratio between resistance and greatest tension of 0.62. Whereas for suction pile refers to DNVGL RP E303 found to meet the required standards because the resistance value is greater than the mooring tension line which is the Rd value of 342.6 tons for padeye 75 and for padeye 20 of 685.37 tons with Td in Conditions ULS 278.38 tons and ALS condition 235.83 tons. The suction pile ratio in ULS conditions is 1.23-2.46 and in ALS conditions 1.45-2.91 with a padeye angle of 75 dan 20. Thus, suction pile has a better performance to being a permanent anchor when compared to a drag anchor almost in the same weight. The ratio of suction pile under ULS conditions is 1.23-2.46 and ALS is 1.45-2.91 with padeye angle of 75 and 20. Thus, suction pile has better performance to be used as permanent anchor when compared to drag anchors with almost the same weight.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: FPU, Drag anchor, stevpris Mk 5, suction anchor
Subjects: V Naval Science > VK > VK361 Mooring of ships. Dry docks
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38101-(S2) Master Thesis
Depositing User: Siti Rahayuningsih
Date Deposited: 28 Aug 2020 05:58
Last Modified: 28 Aug 2020 05:58
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/81330

Actions (login required)

View Item View Item