Studi Penerapan Metode OLS (Ordinary Least Square) Untuk Perkiraan Kebutuhan Jam Orang Pada Pekerjaan Pembuatan Blok Badan Kapal Studi Kasus Pembangunan SPB Container Di PT. Dok & Perkapalan Surabaya

., Sumardiono (2008) Studi Penerapan Metode OLS (Ordinary Least Square) Untuk Perkiraan Kebutuhan Jam Orang Pada Pekerjaan Pembuatan Blok Badan Kapal Studi Kasus Pembangunan SPB Container Di PT. Dok & Perkapalan Surabaya. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img]
Preview
Text
4102100010-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version

Download (390kB) | Preview

Abstract

Dalam perencanaan kebutuhan jam orang, selama ini PT. DOK & PERKAPALAN Surabaya selalu mendasarkan pada standar kerja galangan (kg/j.o.). Cara ini ternyata masih banyak kelemahan dari segi produktivitas, terlihat dari kurang tepatnya waktu penyelesaian pembangunan kapal. Dalam Tugas Akhir ini menganalisa kemungkinan penerapan Metode OLS (Ordinary Least Square) sebagai metode alternatif dalam menghitung kebutuhan jam orang. Blok – blok yang ada dikelompokkan ke dalam 4 tipe blok (Grand Block) berdasarkan posisi dan tingkat kesulitan pengerjaan. Apa yang dihasilkan adalah persamaan regresi yang dapat memperkirakan kebutuhan jam orang pembangunan blok badan kapal, dimana variabel jam orang dijelaskan oleh y dan x adalah variabel berat blok badan kapal. Pada Tahap Fabrikasi tipe blok After Part, persamaan yang diperoleh adalah y = 0.0126x + 39.4, untuk tipe blok Hold Part yaitu y = 0.0104x + 55.7, Fore Part yaitu y = 0.0161x + 0.00575 dan Accomodation yaitu y = 0.0152x + 9.31. Sedangkan pada tahap Assembly secara berturut – turut persamaan yang diperoleh adalah y = 0.0245x + 106, y = 0.0206x + 136, y = 0.0169x + 173, dan y = 0.0277x + 70.1. ================================================================================================================== In the planning of man hours, during the time DOK & PERKAPALAN, PT Surabaya always based on shipyard work standardization ( kg / man hours). In fact, this methods still has many disadvantages especially in term of productivity. It can be seen from less precisely time of finishing the ship building process. In this Final Project analyze possibility to apply of OLS Methods (Ordinary Least Square) as alternative method to determine the needs of man hours. Existing panel and blocks grouped into 4 (four) Block Type (Grand Block) based on position and difficulty level of workmanship. What produced is equation of regression able to estimate the need of man hours in building process of hull ship block, where man hours] variable explained by y and x is variable weight of hull block. At Fabrication phase, for block type is After Part, equation the obtained is y = 0.0126x + 39.4, for the block type Hold Part that is y = 0.0104x + 55.7, Fore Part that is y = 0.0161x + 0.00575 and Accommodation that is y = 0.0152x + 9.31. Meanwhile,the successive equation in Assembly phase is y = 0.0245x + 106, y = 0.0206x + 136, y = 0.0169x + 173, and y = 0.0277x + 70.1.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSPe 623.83 Sum s
Uncontrolled Keywords: Man hours; productivity; OLS method`s
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM298.5 Shipbuilding industri. Shipyards
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: ansi aflacha
Date Deposited: 15 Sep 2020 02:15
Last Modified: 15 Sep 2020 02:15
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/81918

Actions (login required)

View Item View Item