Studi Estimasi Laju Korosi Mooring Chain Untuk Penggunaan di Daerah Perairan Tropis

Atikanta, Sista Mutya (2020) Studi Estimasi Laju Korosi Mooring Chain Untuk Penggunaan di Daerah Perairan Tropis. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
04311640000072-Undergraduate_Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (6MB) | Request a copy

Abstract

Mooring integrity menjadi perhatian penting dalam industri lepas pantai. Namun, adanya beberapa kegagalan dari sistem tambat yang berkaitan dengan korosi pada rantai menyebabkan umur desain aktual sistem tambat menjadi lebih rendah dari umur servis operasi (D’Souza dan Majhi, 2013). Sebagian besar insiden tersebut terjadi di perairan tropis. Sampai sekarang kode desain untuk struktur di perairan tropis banyak yang masih terpaku pada kode untuk North Sea, meskipun keduanya memiliki kondisi lingkungan yang selisihnya jauh (Chaplin et al., 2007). Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui besarnya pengaruh lingkungan tropis dan mencari estimasi empiris dari parameter yang diduga memiliki pengaruh besar terhadap korosi yang terjadi pada perairan tropis. Lalu, corrosion loss (mm/tahun) yang didapat menggunakan estimasi empiris tersebut akan dibandingkan dengan wear allowance (mm/tahun) yang tertera pada rules yang ada dan banyak dipakai untuk dibandingkan. Penelitian ini menghasilkan fungsi persamaan untuk mencari corrosion loss berdasarkan parameter Suhu, kecepatan arus, dan DIN untuk dua tingkat yang berbeda yaitu DIN level konsentrasi rendah, dan DIN level konsentrasi tinggi yang dianalisa untuk dua jenis letak korosi yang terjadi pada chain, yakni daerah splashzone dan immersed. Parameter baru yang menandakan lokasi korosi ini dilambangkan dengan fz yang menyatakan faktor lokasi, dengan nilai fz 1 untuk daerah teredam dan 1.312 untuk daerah splashzone. Dalam penelitian ini, semua parameter yang mempengaruhi korosi pada perairan tropis ini menghasilkan persamaan fungsi akhir berupa estimasi empiris dari corrosion loss ============================================================================================== Mooring integrity is an important concern in the offshore industry. However, there are several failures of the mooring system related to corrosion of the chain causing the actual design life of the mooring system to be lower than the operating service life (D'Souza and Majhi, 2013). Most of these incidents occurred in tropical waters. Until now, many design codes for structures in tropical waters are still based on the code for the North Sea, even though both have different environmental conditions (Chaplin et al., 2007). This research was conducted to determine the magnitude of the influence of the tropical environment and to seek empirical estimates of the parameters that are thought to have a major effect on corrosion that occurs in tropical waters. Then, the corrosion loss (mm / year) obtained using the empirical estimate will be compared with the wear allowance (mm / year) stated in the existing design rules for comparison. The result of this study produces an equation function for findimg the corrosion loss based on the parameters of temperature, current velocity, and DIN for two different levels, namely low concentration level DIN, and high concentration level DIN. The function is able to analyze the estimation of corrosion occurs in two different locations in the chain, namely the splashzone area and immersed area. This new parameter indicating the location of the corrosion is denoted by fz which represents the location factor, with a value of fz of 1 for the immersed area and 1.312 for splashzone area. Finally, athe parameters that influence corrosion in tropical waters produce the final function equation in the form of an empirical estimate of corrosion loss

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Pemodelan, Korosi, Rantai Tambat, Perairan Tropis, Model, Corrosion, Mooring Chain, Tropical Seawaters
Subjects: T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: SISTA MUTYA ATIKANTA
Date Deposited: 25 Feb 2021 13:52
Last Modified: 25 Feb 2021 13:52
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/82873

Actions (login required)

View Item View Item