Analisis Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Minat Pembelian Ulang Produk Kosmetik BLP Beauty

Savitri, Talitha Ayu (2021) Analisis Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Minat Pembelian Ulang Produk Kosmetik BLP Beauty. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 09211850094004-Master_Thesis.pdf] Text
09211850094004-Master_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Pasar kosmetik lokal di Indonesia pada saat ini sedang mengalami peningkatan drastis karena kualitas produk kosmetik lokal di Indonesia kian bagus. Konsumen di Indonesia menyatakan bahwa kualitas produk dalam negeri kini dapat dibandingkan dengan produk kosmetik buatan luar negeri. Bahkan Kemenperin menyatakan bahwa industri kosmetik merupakan sektor andalan pada Rencana Induk Pembangunan Industri Nasional (RIPIN) tahun 2015 – 2035. Industri kosmetik di Indonesia adalah pasar yang masih memiliki potensi besar sehingga banyak pengusaha muda yang ingin terjun ke dalamnya. Dengan adanya banyak pesaing baru dalam industri kosmetik, pengusaha dituntut untuk dapat memantau perilaku konsumen termasuk perilaku konsumen dalam memilih dan membeli suatu produk kosmetik. BLP Beauty adalah salah satu pioneer produk kosmetik lokal yang mengenalkan dan memasarkan produk kosmetiknya hanya secara online pada masa awal kemunculannya, dan menginspirasi banyak pengusaha muda untuk ikut terjun dalam bisnis kosmetik dan kecantikan. Metode penelitian ini dilakukan dengan penyebaran kuesioner secara online kepada konsumen produk kosmetik BLP Beauty melalui komunitas-komunitas pecinta makeup dan komunitas Make Up Artists Surabaya yang telah mencoba produk kosmetik BLP Beauty dengan menggunakan sampel sebanyak 175 responden. Dari penelitian ini diketahui bahwa faktor-faktor yang memengaruhi minat konsumen dalam melakukan pembelian ulang kosmetik adalah faktor isi dan bahan baku, harga, ulasan dari influencer, dan loyalitas pelanggan.
=====================================================================================================
Nowadays cosmetic market in Indonesia is currently making a drastic increase because of the quality of products that local cosmetic industries are getting better. A lot of Indonesian consumers state that the quality of local products now are comparable to the imported cosmetic brands. The Ministry of Industry in Indonesia state that the cosmetic industry now is a main sector that contained in National Industrial Development Master Plan (RIPIN). Cosmetic industry in Indonesia still has huge potential so that a lot of young entrepreneurs take that opportunity to join in that sector. But a lot of competitors in this industry means entrepreneurs have to be able to monitor the consumers behavior, including the buying and repurchasing behavior of cosmetic products. BLP Beauty is one of the pioneers of local cosmetic brands that first introduce and sell its cosmetics products just by online market (website and e-commerce). BLP Beauty inspired many young entrepreneurs to get involved in this cosmetic and beauty industry. This research method will be done by distributing questionnaires online to consumers of BLP Beauty products through makeup and beauty communities and Make Up Artists communities who already tried the products. This research will have 175 respondents. Then the results of the questionnaires will be analized using Structural Equation Modelling (SEM). From the results of this analysis, we know that the influence of product features, price, influencer’s review, and customer loyalty are factors that influencing consument in repurchasing makeup products.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Cosmetic, Behavior Intention, Repurchase Intention, Structural Equation Modelling (SEM), kosmetik, Minat Berperilaku, Minat Pembelian Ulang.
Subjects: H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD31 Management--Evaluation
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Technology Management > 61101-(S2) Master Thesis
Depositing User: Talitha Ayu Savitri
Date Deposited: 02 Mar 2021 02:59
Last Modified: 02 Mar 2021 02:59
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/83093

Actions (login required)

View Item View Item