Pemilihan Soal Pada Sistem Penilaian Adaptif menggunakan Fuzzy Rule Based

Annisa, Rifka (2021) Pemilihan Soal Pada Sistem Penilaian Adaptif menggunakan Fuzzy Rule Based. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05111640000036-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
05111640000036-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2023.

Download (5MB) | Request a copy

Abstract

Pendidikan di Indonesia menetapkan pembelajaran dengan menggunakan standart kompetensi. Siswa akan mendapatkan pembelajaran materi yang sama dengan siswa yang lainnya. Akan tetapi setiap siswa memiliki kemampuan berbeda-beda. Setiap tes tulis yang dilakukan untuk siswa berkemampuan tinggi maka dia akan mengerjakan dengan hasil yang tinggi dan untuk siswa berkemampuan rendah maka dia akan mengerjakan dengan hasil yang rendah. Maka dari itu, Aplikasi Pemilihan Soal pada Sistem Penilaian Adaptif diusulkan sebagai solusi dari permasalahan di atas.
Dengan memanfaatkan fuzzy rule based, yaitu metode yang digunakan untuk menilai kemampuan siswa pada setiap soal. Soal diberikan sesuai dengan tingkat kepahaman dan kemampuan siswa sehingga siswa akan mendapatkan soal yang cocok untuknya. Selain itu, memudahkan untuk mengukur kemampuan siswa. Sistem ini dapat digunakan untuk media pembelajaran pribadi.
Tugas Akhir ini berhasil diimplementasikan pada sebuah aplikasi sistem website untuk latihan kuis. Sistem dapat melakukan pemilihan soal dengan pemberian soal yang menyesuaikan kemampuan peserta. Sistem ini telah dilakukan ujicoba kepada 11 orang siswa SD dengan mata pelajaran matematika.
=======================================================================================================
Education in Indonesia defines learning using competency standards. Students will get the same learning material as other students. However, each student has different abilities. Every written test that is done for high-ability students, they will do with high results and for low-ability students, they will do with low results. Therefore, the Application of Question Selection in the Adaptive Assessment System is proposed as a solution to the problems above.
By using the fuzzy rule based, which is a method used to assess students' abilities on each question. Questions are given according to the level of understanding and ability of students so that students will get questions that are suitable for them. In addition, it makes it easier to measure students' abilities. This system can be used for personal learning media.
This final project was successfully implemented in a website system application for quiz practice. The system can make the selection of questions by giving questions that adjust the abilities of the participants. This system has been tested on 11 elementary students with mathematics subjects.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Pendidikan, Penilaian Adaptif, Fuzzy Rule Based, Website
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA76.76.A65 Application software. Enterprise application integration (Computer systems)
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK5105.888 Web sites--Design. Web site development.
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Informatics Engineering > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Rifka Annisa
Date Deposited: 03 Mar 2021 01:35
Last Modified: 03 Mar 2021 01:35
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/83189

Actions (login required)

View Item View Item