Analisa Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keinginan Konsumen Dalam Membeli Barang di Media Sosial (Studi Kasus: Toko XYZ)

Wiandana, I Gede Adhiarta (2020) Analisa Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keinginan Konsumen Dalam Membeli Barang di Media Sosial (Studi Kasus: Toko XYZ). Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 09211650055007-Master Thesis.pdf] Text
09211650055007-Master Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Jumlah pengguna internet di seluruh dunia mengalami peningkatan dari tahun
ke tahun. Khususnya di Indonesia, pada tahun 2017 pengguna internet telah
mencapai 143,26 juta orang atau sekitar 54,68% dari total jumlah penduduk di
Indonesia dan rata-rata menggunakannya setiap hari. Fenomena tumbuhnya
penggunaan internet di Indonesia banyak dimanfaatkan oleh pelaku bisnis untuk
menjalankan usahanya dengan cara berjualan dimana media sosial merupakan
tempat yang paling banyak digunakan untuk berjualan (64,9%). Akan tetapi, masih
banyak konsumen yang enggan melakukan pembelian hal ini disebabkan oleh
banyak faktor diantaranya tingkat kepercayaan konsumen, informasi yang
diberikan oleh penjual kepada konsumen, persepsi resiko konsumen dan lain-lain.
Pada penelitian ini, akan dianalisa faktor-faktor yang mempengaruhi perilaku
konsumen berkaitan dengan keinginan pembelian produk di media sosial
menggunakan Theory of Planned Behavior yang telah dikembangkan. Studi kasus
yang digunakan adalah toko XYZ yang menjual sepatu, aksesoris dan busana
muslim di media sosial.
Metode Partial Least Square Structural Equation Modeiling (PLS-SEM)
digunakan untuk melakukan analisa penelitian, dimana hasil dari penelitian ini
adalah didapatkannya kesimpulan faktor-faktor signifikan yang mempengaruhi
keinginan konsumen dalam melakukan pembelian produk di media sosial serta
rekomendasi perbaikan kepada toko XYZ untuk dapat meningkatkan penjualan dan
konsumennya. Dari hasil penelitian didapatkan bahwa rekomendasi mengendorse
artis dan iklan di media sosial meningkatkan 21% volume penjualan Toko XYZ.
=========================================================
The number of internet users worldwide has increased from year to year.
Especially in Indonesia, in 2017 internet users have reached 143.26 million people
or around 54.68% of the total population in Indonesia and on average use it every
day. The growing of internet use in Indonesia was used by business people to run
their business by selling where social media is the most used place to sell (64.9%).
However, there are still many consumers who are reluctant to make intention to
purchases, this is caused by many factors including the level of consumer
confidence, information provided by the seller to consumers, consumer risk
perceptions and others.
In this study, the factors that influence consumer behavior will be analyzed in
relation to intention purchasing decisions on social media using the developed
Theory of Planned Behavior. The case study used is the XYZ store that sells shoes,
accessories and goods on social media.
Partial Least Square Method of Structural Equation Modeiling (PLS-SEM) is
used to analyze the research, where the results of this study are to get the
conclusions of significant factors that influence consumer intention to purchases
product on social media and recommendations for improvements to XYZ stores to
improve sales and get more consumers. From the research results, it was found that
recommendations for endorsing artists and advertisements on social media
increased 21% of the sales volume of XYZ Stores.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Keputusan Pembelian, Partial Least Square, Perilaku Konsumen, Structural Equation Model, Theory of Planned Behavior
Subjects: H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD30.213 Management information systems. Dashboards. Enterprise resource planning.
H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD30.23 Decision making. Business requirements analysis.
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Technology Management > 61101-(S2) Master Thesis
Depositing User: I GEDE ADHIARTA WIANDANA
Date Deposited: 04 Mar 2021 01:16
Last Modified: 04 Mar 2021 01:16
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/83382

Actions (login required)

View Item View Item