Rancang Bangun Media Pembelajaran Bangun Ruang Menggunakan Teknologi Augmented Reality Berdasarkan Gaya Belajar

Wahyuningsih, Sari (2021) Rancang Bangun Media Pembelajaran Bangun Ruang Menggunakan Teknologi Augmented Reality Berdasarkan Gaya Belajar. Undergraduate thesis, Insititut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05111640000025-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
05111640000025-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2023.

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Siswa memiliki kemampuan dan cara yang berbeda dalam memproses informasi atau materi pembelajaran. Terdapat tiga macam gaya siswa dalam belajar atau memproses materi pembelajaran, yaitu visual, auditori dan kinestetik. Oleh karena itu, tugas akhir ini dibuat dengan tujuan untuk meningkatan keefektivitasan penyampaian materi bangun ruang kepada siswa sekolah dasar berdasarkan gaya belajarnya.
Pembuatan media pembelajaran ini mengembangkan dari aplikasi AUGGO berdasarkan saran dari pembuat serta menambahkan beberapa aspek untuk membuat media pembelajaran berdasarkan gaya belajar. Media pembelajaran dengan gaya belajar visual menggunakan teknologi augmented reality agar siswa dapat melihat model pembelajaran dari berbagai sudut pandang seperti pada aplikasi AUGGO, namun pada media pembelajaran ini teknologi yang digunakan adalah markerless augmented reality sehingga penggunaannya akan lebih mudah dan fleksibel. Kemudian untuk media pembelajaran dengan gaya belajar auditori dibuat seperti pemutar musik. Pada media pembelajaran dengan gaya belajar auditori ini pengguna dapat memutar rekaman materi pembelajaran berulang kali hingga materi dapat mudah dipahami oleh siswa dengan gaya belajar auditori.
Hasil pengujian terhadap rancang bangun media pembelajaran dengan gaya belajar ini menunjukan bahwa dapat meningkatkan pemahaman dan kecepatan pemahaman siswa mengenai materi pembelajaran yang disampaikan. Hal ini dapat dilihat dari peningkatan nilai yang didapat sebelum dan sesudah menggunakan media pembelajaran berdasarkan gaya belajar serta siswa mengalami peningkatan kecepatan pemahaman dilihat dari durasi penggunaan media pembelajaran.
===================================================================================================
Each student has varied abilities and different ways to process information or learning materials. There are three ways for students in processing learing materials, namely visual, auditory, and kinesthetic. Therefore, this final project was made with the aim of increasing the effectiveness of learning geometry materials for elementary school students. The test result on the application design showed that learning media with suitable learning style can improve students’ understanding while learning the materials. This can be seen from the increase in values obtained before and after using learning media based on learning styles.
The making of this learning media develops from the AUGGO application based on suggestions from the maker and adds several aspects to create learning media based on learning styles. Learning media with visual learning styles use augmented reality technology so that students can see the learning model from various points of view such as the AUGGO application, but in this learning media the technology used is markerless augmented reality so that its use will be easier and more flexible. Then for learning media with an auditory learning style, it is made like a music player. In learning media with this auditory learning style, users can play recorded learning material repeatedly so that the material can be easily understood by students with an auditory learning style.
The test results on the design of instructional media with this learning style show that it can increase the understanding and speed of students' understanding of the learning material presented. This can be seen from the increase in the value obtained before and after using learning media based on learning styles and students experiencing an increase in the speed of understanding seen from the duration of using learning media.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: gaya belajar, augmented reality, bangun ruang, siswa, learning style, augmented reality, geometry, elementary students
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Informatics Engineering > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Sari Wahyuningsih
Date Deposited: 09 Mar 2021 03:21
Last Modified: 09 Mar 2021 03:21
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/83833

Actions (login required)

View Item View Item