Analisis Tekuk Geser Pada I-Girder Badan Bergelombang Dengan Menggunakan Metode Elemen Hingga Non-Linier Tiga Dimensi

Yuliadewi, Ni Putu Ary (2021) Analisis Tekuk Geser Pada I-Girder Badan Bergelombang Dengan Menggunakan Metode Elemen Hingga Non-Linier Tiga Dimensi. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
03111950020016-Master_Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (4MB) | Request a copy
[img] Text
03111950020016-Master_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Baja I-girder telah digunakan selama bertahun-tahun pada konstruksi jembatan di Indonesia tetapi dengan kemajuan teknologi ditemukan perbaikan dalam struktur baja dalam beberapa tahun terakhir yaitu I-girder badan bergelombang. Keuntungan utama dari balok badan bergelombang adalah meningkatkan ketahanan akan tekuk geser tanpa membutuhkan pengaku vertikal pada badan, ekonomis dan meningkatkan keindahan dari struktur. badan dari I-girder badan bergelombang mengalami kegagalan yang disebabkan oleh tekuk geser sedangkan bagian sayapnya dapat menahan gaya momen. Tekuk geser pada I-girder badan bergelombang dapat diklasifikasikan menjadi tekuk geser lokal, tekuk geser global, dan tekuk geser interaktif. Pada penelitian ini, I-girder badan bergelombang dengan variasi tinggi badan 1000 mm, 1200 mm, 1400 mm dan 1600 mm dan variasi kedalaman gelombang pada badan 70 mm, 75 mm, 80 mm dan 85 mm menggunakan initial imperfection pada program 3D-NLFEA. Penelitian ini akan menganalisis parameter geometri dan initial imperfection yang mempengaruhi tekuk geser dari I-girder badan bergelombang menggunakan metode elemen hingga tiga dimensi. Initial imperfection dapat menurunkan beban puncak yang dapat dicapai dan mempengaruhi bentuk dari tekuk geser pada badan I-girder badan bergelombang. Parameter geometri yang akan dianalisis terhadap kekuatan geser dari I-girder badan bergelombang yaitu rasio dari kedalaman gelombang dengan ketebalan badan (hr/tw), rasio dari panel badan (a/hw), rasio dari lebar badan datar dan ketinggian badan (b/hw), dan kelangsingan badan (hw/tw). Selanjutnya akan ditentukan bentuk geometri yang paling optimal dari I-girder badan bergelombang. ==================================================================================================== I-girder steel has been used for many years in bridge construction in Indonesia but with technological advances found improvements in steel structures in recent years namely corrugated web I-girder. The main advantage of the corrugated web is to increase the resistance to shear buckling without the need for vertical stiffening on the web, economical and can improve the aesthetic of the structure. The web of the corrugated web I-girder fails due to shear buckling, while the wings can withstand the moment. Shear buckling on an I-girder corrugated web can be classified into local shear buckling, global shear buckling, and interactive shear buckling. In this study, corrugated web I-girder with height variations of 1000 mm, 1200 mm, 1400 mm, and 1600 mm and variations in corrugation depth at 70 mm, 75 mm, 80 mm, and 85 mm used initial imperfections in the 3D-NLFEA program. This study will analyze the geometry parameters and initial imperfections that affect the shear buckling of the corrugated web I-girder using the three-dimensional finite element method. Initial imperfections can reduce attainable peak loads and affect the shape of the shear buckling on the web of the corrugated web I-girder. Geometry parameters to be analyzed for the shear strength of the corrugated web I-girder are corrugation depth-to-web thickness ratio (hr/tw), the aspect ratio of the web panel (a/hw), web flat panel width to depth ratio (b/hw), and web plate slenderness (hw/tw). Next will be determined the most optimal geometrical shape of the corrugated web I-girder.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: I-girder badan bergelombang, metode elemen hingga non-linier tiga dimensi, tekuk geser. 3D non-linear finite element method, corrugated web I-girder, shear buckling.
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA347 Finite Element Method
T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA492.G5 Girders
T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA656.2 Buckling
T Technology > TG Bridge engineering
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Civil Engineering > 22101-(S2) Master Thesis
Depositing User: Ni Putu Ary Yuliadewi
Date Deposited: 22 Jul 2021 05:17
Last Modified: 22 Jul 2021 05:17
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/84344

Actions (login required)

View Item View Item