Pemilihan Prioritas Pembangunan Infrastruktur Jalan Di Kawasan Ekonomi Khusus (KEK) The Mandalika Menggunakan Analytic Network Process (ANP)

Noviardi, Dede (2021) Pemilihan Prioritas Pembangunan Infrastruktur Jalan Di Kawasan Ekonomi Khusus (KEK) The Mandalika Menggunakan Analytic Network Process (ANP). Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 09211950025020-Master_Thesis.pdf] Text
09211950025020-Master_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (4MB) | Request a copy
[thumbnail of 09211950025020-Master_Thesis.pdf] Text
09211950025020-Master_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (4MB) | Request a copy
[thumbnail of 09211950025020-Master_Thesis.pdf] Text
09211950025020-Master_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (4MB) | Request a copy
[thumbnail of 09211950025020-Master_Thesis.pdf] Text
09211950025020-Master_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Indonesia Tourism Development Corporation (ITDC) merupakan salah satu perusahaan Badan Usaha Milik Negara (BUMN) di bidang pengembangan kawasan pariwisata. Salah satu Kawasan yang dikembangkan saat ini adalah Kawasan Ekonomi Khusus (KEK) The Mandalika, Provinsi Nusa Tenggara Barat Kabupaten, Lombok Tengah. Pengembangan Kawasan Pariwisata dimulai dari pembangunan sebuah infrastruktur dasar. Salah satu infrastruktur dasar utama adalah pembangunan infrastuktur jalan. Infrastruktur jalan di kawasan pariwisata yang dibangun oleh ITDC terdiri dari berbagai macam ruas jalan. Panjang total dari ruas jalan tersebut adalah lebih kurang 55 Kilometer (Km). Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi alternative yang akan dipilih dalam pemilihan keputusan dan merumuskan kriteria-kriteria apa saja yang menjadi pertimbangan ITDC dalam pemilihan infrastruktur jalan prioritas. Untuk mencapai tujuan penelitian, dilakukan penyebaran kuisioner kepada beberapa kepala divisi terkait dengan pengembangan pariwisata. Data yang diperoleh dari kuisioner digunakan untuk pembobotan kriteria atau indikator keputusan dengan menggunakan metode Analytic Network Process (ANP). Perhitungan dengan metode ANP ini dibantu dengan menggunakan Software Super Decision Student Version. Terdapat 4 Kriteria dan 7 Subkriteria pemilihan prioritas pembangunan ruas jalan The Mandalika. Adapun kriteria yang digunakan yaitu biaya, status lahan, lalu lintas harian rata-rata, tata guna lahan. Berdasarkan hasil pengolahan data dengan metode ANP maka menghasilkan prioritas pembangunan jalan The Mandalika dengan urutan ruas jalan barat (0,301574), ruas jalan event (0,254609), ruas jalan fasilitas umum (0,8180829), ruas jalan timur (0,115735) dan ruas jalan villa (0,088565). Dari hasil perhitungan tersebut maka dapat disimpulkan bahwa penentuan prioritas pembangunan jalan di kawasan pariwisata berbeda dengan pengembangan lainnya. Kawasan lain pada umumnya dimulai dari pembangunan jalan area paling belakang dan hanya mementingkan aspek biaya terendah. Namun untuk daerah pariwisata, pembangunan harus dilakukan pada daerah yang sudah memiliki keramaian yang terbentuk alami dengan sendirinya
=====================================================================================================
Indonesia Tourism Development Corporation (ITDC) is one of the State-Owned Enterprises (BUMN) in the field of tourism area development. One of the areas currently being developed is The Mandalika Special Economic Zone (SEZ), West Nusa Tenggara Province, Central Lombok Regency.The development of a tourism area starts from the construction of a basic infrastructure. One of the main basic infrastructures is the construction of road infrastructure. The road infrastructure in the tourism area built by ITDC consists of various kinds of roads. The total length of the road area is approximately 55 kilometers (km). This study aims to identify alternatives that will be selected in the decision making process and to formulate the criteria for ITDC considerations in the selection of priority road infrastructure. To achieve the research objectives, the authors distributed questionnaires to several division head related to tourism development. The data obtained from the questionnaire is used to weight the criteria or decision indicators using the Analytic Network Process (ANP) method. Calculations using the ANP method are assisted by using the superdecision student version software. There are 4 criteria and 7 sub-criteria for selecting the priority for the construction of The Mandalika road section. The criteria used are cost, land status, average daily traffic, land use. Based on the results of data processing with the ANP method, the priority of The Mandalika road construction is in the order of west roads (0.301574), event roads (0.254609), public facilities roads (0.8180829), east roads (0. 115735) and the villa road section (0.088565). From the results of these calculations, it can be concluded that determining the priority of road development in tourism areas is different from other developments. Other areas generally start from the construction of the road in the back area and only emphasize the lowest cost aspect. However, for tourism areas, development must be carried out in areas that already have crowds that form naturally by themsleves.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Infrastruktur Dasar, Infrastruktur Jalan, Analytic Network Process, Super Decision Student Version
Subjects: T Technology > T Technology (General) > T56.8 Project Management
T Technology > T Technology (General) > T58.62 Decision support systems
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Technology Management > 61101-(S2) Master Thesis
Depositing User: Dede Noviardi
Date Deposited: 04 Aug 2021 07:20
Last Modified: 04 Aug 2021 07:20
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/84707

Actions (login required)

View Item View Item