Analisis Kebutuhan Panas Pada Ruang Pengering Kayu Di PT. Aneka Timber dan Furniture Gresik

Wibisono, Verdyan Pradhani Haryo (2021) Analisis Kebutuhan Panas Pada Ruang Pengering Kayu Di PT. Aneka Timber dan Furniture Gresik. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 10211710010050-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
10211710010050-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (11MB) | Request a copy

Abstract

Indonesia merupakan negara yang dikenal kaya akan sumber daya alamnya, salah satu contoh sumber daya alamnya yaitu hutan tropis yang dikenal sebagai paru – paru dunia. Proses pengeringan kayu adalah suatu usaha untuk mengeluarkan kandungan air dari dalam kayu sampai ke kadar air tertentu melalui teknik pemupukan dan tanpa pengaturan faktor – faktor pengeringan. Udara yang keluar dari heating coil akan digunakan untuk mengeringkan kayu. Tujuan penelitian ini adalah untuk menghitung energi panas yang dibutuhkan pada ruang pengering.
Untuk mengetahui panas yang dibutuhkan dalam ruang pengering diperlukan adanya panas – panas yang terkandung didalam ruang pengering. Pengamatan dan analisis data meiputi suhu pengeringan, kadar air, panas yang digunakan untuk meningkatkan suhu bahan, panas yang digunakan untuk meningkatkan suhu udara, panas untuk menguapkan kadar air bahan, panas pada realtive humidity udara, dan kebutuhan energi untuk proses pengeringan.
Sehingga dari hasil penelitian menunjukkan bahwa panas yang dibutuhkan untuk 7 ruang pengering adalah sebesar 2720,32 KW dengan panas yang masuk sebesar 3243,812 KW.
==================================================================================================
Indonesia is a country that is known to be rich in natural resources, one example of its natural resources is tropical forests known as the lungs of the world. The wood drying process is an attempt to remove the water content from the wood to a certain moisture content through fertilization techniques and without setting the drying factors. The air coming out of the heating coil will be used to dry the wood. The purpose of this study is to calculate the heat energy required in the drying chamber.
The method in this research is divided into 3 stages, namely; the preparation stage, the data collection stage, as well as the analysis and conclusion stages. To find out the heat needed in the drying room, it is necessary to have the heat contained in the drying room.
The results showed that the heat needed for the 7 drying chambers was 2720,32 KW with the incoming heat of 3243.812 KW.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Proses pengeringan, Ruang pengering, Panas, Kayu Drying process, Drying chamber, Heat, Wood
Subjects: T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ263.5 Boilers (general)
Divisions: Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Mechanical Engineering > 21201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Verdyan Pradhani Haryo Wibisono
Date Deposited: 12 Aug 2021 13:10
Last Modified: 12 Aug 2021 13:10
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/85885

Actions (login required)

View Item View Item