Perencanaan Pembebanan End Carriage Pada Overhead Crane Double Girder 30TX26M Dengan Metode Elemen Hingga

Iswara, Muhammad Yusuf Wahyu (2021) Perencanaan Pembebanan End Carriage Pada Overhead Crane Double Girder 30TX26M Dengan Metode Elemen Hingga. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 10211710010082-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
10211710010082-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Dunia industri dituntut semakin cepat untuk bisa memproduksi produknya dengan kapasitas yang besar. Maka dibutuhkan alat bantu untuk mengangkat dan memindahkan barang dengan cepat dengan kapasitas yang besar. Overhead crane double girder merupakan salah satu alat angkat jenis hoist crane yang menggunakan 2 balok girder yang dirangkai sejajar. Crane jenis ini sering digunakan di industri untuk mempermudah pemindahan barang yang dapat menghemat waktu dan tenaga sehingga pekerjaan lebih efektif dan efisien. Penelitian ini digunakan untuk membuat perencanaan pembebanan end carriage pada overhead double girder yang belum ada desain perhitungannya. Maka perencanaan pembebanan ini sangat penting untuk mengetahui keamanan crane apabila digunakan untuk mengangkat beban hingga 30 Ton. Penelitian ini membahas mengenai analisa perhitungan manual dan simulasi pada overhead crane double girder menggunakan metode elemen hingga dengan safety working load 30 Ton yang mencakup simulasi, perhitungan tegangan dan defleksi pada end carriage, serta perhitungan safety factor. Kesimpulan akhir menunjukkan bahwa desain konstruksi end carriage mengalami tegangan dan defleksi dengan nilai yang masih berada pada batas aman dengan resultan dari safety factor sebesar >1,67 sesuai dengan standar AISC. ====================================================================================================
The industrial world is demanded to be faster to be able to produce its products with a large capacity. So it takes a tool to lift and move goods quickly with a large capacity. A double girder overhead crane is a type of hoist crane that uses 2 girder beams arranged in parallel. This type of crane is often used in industry to facilitate the movement of goods which can save time and effort so that work is more effective and efficient. This research is used to plan the loading of the end carriage on the double girder overhead which has not yet been calculated. So this loading plan is very important to know the safety of the crane when it is used to lift loads to 30 tons. This study discusses the analysis of manual calculations and simulations on double girder overhead cranes using the finite element method with a safe working load of 30 tons which includes simulation, calculation of stress and deflection at the end carriage, and calculation of safety factor. The final conclusion shows that the end carriage construction design experiences stress and deflection with a value that is still within the safe limit with a resultant safety factor of > 1.67 according to the AISC standard.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Overhead crane double girder, end carriage, tegangan dan defleksi, safety factor, metode elemen hingga, Overhead crane double girder, end carriage, stress and deflection, safety factor, finite element method
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA347 Finite Element Method
T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery
Divisions: Faculty of Vocational > Mechanical Industrial Engineering
Depositing User: Muhammad Yusuf Wahyu Iswara
Date Deposited: 17 Aug 2021 19:22
Last Modified: 17 Aug 2021 19:22
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/87383

Actions (login required)

View Item View Item