Analisis Faktor Advertising Value Untuk Meningkatkan Attitude Toward Pada Iklan di Youtube Menggunakan Structural Equation Modeling

Muslim, Ahmad (2021) Analisis Faktor Advertising Value Untuk Meningkatkan Attitude Toward Pada Iklan di Youtube Menggunakan Structural Equation Modeling. Undergraduate thesis, Institut Tekonologi Sepuluh Nopember Surabaya.

[thumbnail of 05211740007001-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
05211740007001-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Konteks: Media sosial telah banyak digunakan oleh pemasar untuk mengiklankan produk mereka pada strategi Social Media Marketing. Media sosial menawarkan komunikasi interaktif antar pengguna sehingga iklan bisa diterima oleh pelanggan dari sumber yang berbeda sehingga menghasilkan nilai iklan yang berbeda. Salah satu media sosial yang banyak dimanfaatkan untuk mengiklankan produk adalah YouTube.
Permasalahan: Dalam mengelola pemasaran melalui media sosial, ASUS Indonesia perlu meningkatkan efektifitas dari periklanan yang mereka lakukan di YouTube. Analis menjelaskan perbedaan sumber iklan akan mempengaruhi nilai serta sikap pelanggan terhadap iklan tersebut. Untuk itu perlu diidentifikasi pengaruh sumber iklan di YouTube berdasarkan faktor yang mempengaruhi nilai dan sikap pelanggan terhadap iklan.
Tujuan: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh faktor Entertainment, Informativeness, dan Irritation dalam membangun nilai iklan pada berbagai sumber iklan di YouTube. Penelitian ini juga menyusun rekomendasi faktor lain yang dapat mempengaruhi nilai iklan serta menyusun rekomendasi strategi periklanan di YouTube kepada pengelola pemasaran ASUS Indonesia.
Metode: Data yang digunakan adalah data primer menggunakan kuisioner yang ditujukan kepada generasi millenials usia 17-39 tahun, pengguna YouTube dan memiliki produk merek ASUS. Proses pengumpulan data dilakukan secara daring dengan jumlah responden yaitu sekitar 200 orang. Kemudian dilakukan uji validitas dan reliabilitas. Analisis dilakukan menggunakan metode dua tahap dari Structural Equation Modeling (SEM) yaitu measurement model dan structural model. Metode SEM digunakan dengan tujuan membuktikan model dan hipotesa dari sumber referensi pada penelitian ini.
Hasil: Hasil yang dicapai dalam penelitian ini adalah nilai setiap faktor dalam mempengaruhi nilai iklan di YouTube. Pada sumber iklan Associative reference group, Aspirational reference group, dan Marketer-generated didapatkan perbedaan faktor yang dirasakan pelanggan. Setiap nilai faktor ini yang akan membangun nilai iklan di YouTube serta mempengaruhi sikap pelanggan terhadap iklan tersebut.
Nilai Tambah: Penelitian ini bermanfaat untuk membantu pemasar dalam mengidentifikasi faktor yang mempengaruhi nilai iklan pada berbagai sumber iklan di YouTube serta memberikan saran variabel lain yang dapat mempengaruhi nilai iklan berdasarkan kajian literatur yang dilakukan.
================================================================================================
Context: Social media has been widely used by marketers to advertise their products on Social Media Marketing strategies. Social media offers interactive communication between users so that ads can be received by customers from sources that generate different advertising value. One of the social media that is widely used to advertise products is YouTube.
Problem: In managing marketing through social media, ASUS Indonesia needs to improve the effectiveness of the advertising they do on YouTube. Analysts explain that different advertising sources will affect customer values and attitudes towards these ads. For this reason, it is necessary to identify the influence of advertising sources on YouTube based on factors that affect customer values and attitudes towards advertising.
Objective: This study aims to analyze the influence of Entertainment, Informativeness, and Irritation factors in building advertising value on various advertising sources on YouTube. This study also compiles recommendations for other factors that can affect the value of advertisements and compiles recommendations for advertising strategies on YouTube to the marketing manager of ASUS Indonesia.
Method: The data used is primary data using a questionnaire aimed at the millennial generation aged 17-39 years, YouTube users and having ASUS brand products. The process of collecting data is done online with the number of respondents being around 200 people. Then tested the validity and reliability. The analysis was carried out using the two-stage method of Structural Equation Modeling (SEM), namely the measurement model and the structural model. The SEM method is used with the aim of proving the models and hypotheses from the reference sources in this study.
Results: The results achieved in this study are the value of each factor in influencing the value of advertising on YouTube. In the Associative reference group, Aspirational reference group, and Marketer-generated advertising sources, there are differences in factors perceived by customers. Each of these factor values will build the value of advertising on YouTube and influence customer attitudes towards advertisement.
Value Added: This research is useful to assist marketers in identifying the factors that influence the value of advertisements on various advertising sources on YouTube and to provide suggestions for other variables that can affect the value of advertisements based on the literature review conducted.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Social Media Marketing, Sumber Iklan, Nilai Iklan, Sikap pelanggan, Structural Equation Modelling, Advertising Sources, Advertising Value, Customer Attitude.
Subjects: H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD74 Internet advertising.
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Information System > 57201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Ahmad Muslim
Date Deposited: 20 Aug 2021 06:42
Last Modified: 20 Aug 2021 06:42
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/87894

Actions (login required)

View Item View Item