Pengukuran Dan Perbandingan Efisiensi Departemen di ITS Dengan Metode Data Envelopment Analysis

Basyarahil, Jihan (2021) Pengukuran Dan Perbandingan Efisiensi Departemen di ITS Dengan Metode Data Envelopment Analysis. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 02411740000001-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
02411740000001-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Pada tahun 2021, pemerintah meningkatkan anggaran dana untuk perguruan tinggi sebesar 80%. Pada tahun yang sama, ITS dinobatkan sebagai perguruan tinggi peringkat pertama di Indonesia versi The Impact Rankings. Dalam rangka mempertahankan prestasi dan mengoptimalkan pemanfaatan anggaran dari pemerintah, diperlukan pengelolaan managerial yang baik dari setiap departemen dalam memproses input menjadi output. Untuk mengukur seberapa efisien setiap departemen dalam memproses input menjadi outputya, digunakanlah metode Data Envelopment Analysis dengan variabel inputnya adalah jumlah dosen, mahasiswa, dan tenaga didik, sementara variabel outputnya adalah jumlah penelitian, wisuda, pengabdian masyarakat, mahasiswa berprestasi minimal tingka nasional, publikasi google scholar, dan publikasi SCOPUS. Untuk membandingkan tingkat efisiensi departemen yang sudah efisien, digunakan metode Benchmarking Category. Departemen yang tidak efisien di klaster A adalah Teknik Mesin, sedangkan yang paling efisien secara berurutan adalah Teknik Sistem dan Industri, Teknik Elektro, Teknik Informatika, Teknik Kimia, dan Teknik Sipil. Di klaster B, Departemen yang tidak efisien adalah Matematika, Teknik Kelautan, dan Teknik Lingkungan, sedangkan yang paling efisien secara berurutan adalah Kimia, Fisika, Statistika, Teknik Material dan Metalurgi, Teknik Fisika, Sistem Informasi, Teknik Sistem Perkapalan, dan Arsitektur. Di klaster C, Departemen yang tidak efisien adalah adalah Teknik Geofisika, Teknik Geomatika, dan Teknik Perkapalan, sedangkan yang paling efisien secara berurutan adalah Teknik Komputer, Biologi, Perencanaan Wilayah Kota, Manajemen Bisnis, dan Desain Produk. Departemen yang tidak efisien direkomendasikan untuk mengurangi input agar menjadi efisien. Rekomendasi pengurangan input jumlah dosen, mahasiswa, dan tenaga didik untuk Teknik Mesin secara berurutan adalah 9, 182, 3, untuk Teknik Kelautan secara berurutan adalah 12, 148, 2, untuk Matematika secara berurutan adalah 3, 55, 2, untuk Teknik Lingkungan secara berurutan adalah 0, 4, 0, untuk Teknik Geofisika secara berurutan adalah 1, 26, 0, untuk Teknik Geomatika secara berurutan adalah 0, 9, 0, untuk Teknik Perkapalan secara berurutan adalah 0, 9, 0.
=========================================================================================================
In 2021, the government will increase the funding budget for universities by 80%. In the same year, ITS was named the first ranked university in Indonesia according to The Impact Rankings. In order to maintain performance and optimize the use of the government's budget, good managerial management is needed from each department in processing inputs into outputs. To measure how efficient each department is in processing inputs into outputs, the Data Envelopment Analysis method is used with the input variables being the number of lecturers, students, and students, while the output variables are the number of research, graduations, community service, students with minimum achievements at the national level, google publications. scholar, and SCOPUS publications. To compare the efficiency level of the already efficient department, the Benchmarking Category method is used. The departments that are inefficient in cluster A are Mechanical Engineering, while the most efficient, respectively, are System and Industrial Engineering, Electrical Engineering, Informatics Engineering, Chemical Engineering, and Civil Engineering. In cluster B, the inefficient departments are Mathematics, Marine Engineering, and Environmental Engineering, while the most efficient, respectively, are Chemistry, Physics, Statistics, Materials and Metallurgical Engineering, Engineering Physics, Information Systems, Marine Engineering, and Architecture. In cluster C, the inefficient departments are Geophysical Engineering, Geomatics Engineering, and Naval Engineering, while the most efficient are Computer Engineering, Biology, Urban Planning, Business Management, and Product Design. Inefficient departments are recommended to reduce inputs to be efficient. Recommendations for reducing the input number of lecturers, students, and students for Mechanical Engineering in sequence are 9, 182, 3, for Marine Engineering sequentially are 12, 148, 2, for Mathematics are 3, 55, 2, for Environmental Engineering sequentially sequentially is 0, 4, 0, for Geophysical Engineering sequentially is 1, 26, 0, for Geomatics Engineering sequentially is 0, 9, 0, for Marine Engineering sequentially is 0, 9, 0.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Efisiensi, Linear Programming, Data Envelopment Analysis, Benchmarking Category Efficiency, Linear Programming, Data Envelopment Analysis, Benchmarking Category
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA184 Algebra, Linear
Divisions: Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Industrial Engineering > 26201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Jihan Jihan
Date Deposited: 22 Aug 2021 05:20
Last Modified: 22 Aug 2021 05:20
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/89420

Actions (login required)

View Item View Item