Analisis Pengaruh Elemen Desain Interior Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Stasiun Kereta Api Daop 8

Selly, Cindralina Krechen (2021) Analisis Pengaruh Elemen Desain Interior Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Stasiun Kereta Api Daop 8. Masters thesis, Institut Teknoogi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of Tesis Cindralina.pdf] Text
Tesis Cindralina.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (2MB) | Request a copy
[thumbnail of Tesis Cindralina.pdf] Text
Tesis Cindralina.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

PT K adalah perusahaan BUMN yang menyediakan jasa layanan kereta api. Banyaknya kebutuhan layanan yang diberikan PT K tentu mempengaruhi kebutuhan fasilitas yang meningkat seiring meningkatnya aktivitas pelayanan. Stasiun adalah tempat utama segala aktifitas dan pelayanan bagi para pelanggan PT K. Untuk mengetahui kenyamanan yang dirasakan oleh para pelanggan stasiun melalui fasilitas yang disediakan, analisa dilakukan terhadap elemen desain interior di stasiun wilayah Daop 8 sebagai salah satu Daerah Operasi PT K yang memiliki aset lengkap dan memiliki kompleksitas yang sama dengan Daop 1 Pusat PT K, sehingga sudah dapat mewakili seluruha Daop PT K. Metode penelitian digunakan dalam analisis data dari penelitian ini adalah Partial Least Square (PLS) yang merupakan analisis permodelan persamaan struktural atau Structural Equation Modelling (SEM) dengan basis varian untuk mengevaluasi secara simultan model pengukuran menggunakan software SmartPLS.
Dari hasil penelitian ini dapat diketahui bahwa elemen interior yang memberikan kepuasan kepada pelanggan PT K adalah tata letak, pencahayaan, estetika, serta kenyamanan termal di dalam stasiun Daop 8. Namun pelanggan PT K merasa kurang puas dengan kondisi furniture di dalam stasiun Daop 8. Dan dari keseluruhan elemen desain interior yang ada di stasiun Daop 8 telah memberikan kepuasan pada para pelanggan PT K.
================================================================================================
Service given by PT K necessarily affect the need for services increases with increasing the activity of the service. The station is the main place all the activities and services for the customers of PT K. To know the comfort perceived by the subscriber station through the facilities provided, the analysis carried out on the elements of interior design in the station area Daop 8 as one of the Areas of Operations of PT K which has the asset is complete and has the same complexity with Daop 1 Center PT K, so that it can represent seluruha Daop PT K. Research methods used in the data analysis of this research is Partial Least Square (PLS) which is the analysis of the modeling of structural equations or Structural Equation Modelling (SEM) with the base variant to evaluate the simultaneous measurement model using Pls software.
From the results of this research can be known that the elements of the interior which give satisfaction to customers of PT K is layout, lighting, aesthetics, as well as the thermal comfort inside the station Daop 8. But customers of PT K feel less satisfied with the condition of the furniture inside the station Daop 8. And of the overall interior design element that's in the station Daop 8 has been delivering satisfaction to the customers of PT K.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Elemen Desain Interior, Kepuasan Pelanggan, SEM-PLS Customer Satisfaction, Interior Design, SEM-PLS
Subjects: N Fine Arts > NK Decorative arts Applied arts Decoration and ornament > NK2115.5.F77 Furniture
N Fine Arts > NK Decorative arts Applied arts Decoration and ornament > NK2115 Interior decoration
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Technology Management > 61101-(S2) Master Thesis
Depositing User: Cindralina Krechen Selly
Date Deposited: 26 Aug 2021 02:52
Last Modified: 26 Aug 2021 02:52
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/89710

Actions (login required)

View Item View Item