Desain Kapal Patroli dengan Sistem Propulsi Hibrida untuk Menunjang Pengamanan Wilayah Perbatasan Laut Indonesia

Ramadhani, Dwiky Helmi (2021) Desain Kapal Patroli dengan Sistem Propulsi Hibrida untuk Menunjang Pengamanan Wilayah Perbatasan Laut Indonesia. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04111640000096-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
04111640000096-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (7MB) | Request a copy

Abstract

Laut Indonesia memiliki potensi sumber daya laut yang sangat besar. Hal ini memicu terjadinya konflik dan pelanggaran hukum khususnya di wilayah perbatasan. Badan Keamanan Laut RI sebagai lembaga yang berwenang melakukan pengamanan dan penegakkan hukum di laut Indonesia belum memiliki jumlah armada kapal patroli yang ideal. Selain itu tidak optimalnya pengawasan juga disebabkan karena biaya operasional kapal yang besar dan keterbatasan anggaran yang disediakan oleh pemerintah. Tugas Akhir ini bermaksud untuk memberikan solusi mengurangi pemakaian bahan bakar untuk mengurangi biaya operasional serta mengurangi jumlah emisi gas buang dengan menggunakan konsep sistem propulsi hibrida. Jenis sistem propulsi hibrida yang digunakan adalah perpaduan antara mesin diesel dan motor listrik. Proses desain kapal patroli ini menggunakan metode geosim procedure. Didapatkan payload kapal patroli ini diidentifikasi dan dianalisis sebagai peralatan yang dibutuhkan kapal untuk menunjang kegiatan patroli yaitu berupa kru kapal, amunisi senjata, dan tahanan. Dari hasil analisa yang dilakukan didapatkan payload sebesar 7,57 ton. Dari hasil analisis teknis didapatkan ukuran utama kapal sebesar L: 61,4 m; B: 9,1 m; H: 6,1 m; dan T: 2,7 m, serta kecepatan maksimal sebesar 30 knot. Didapatkan kapasitas daya mesin yang dibutuhkan untuk memenuhi kebutuhan sistem hibrida mesin diesel dan motor listrik sebesar 8748 kW untuk mesin diesel dan 697 kW untuk motor listrik.
=====================================================================================================
Indonesia has large resources and borders several countries. This triggers conflicts and violations of the law, especially in border areas. Badan Keamanan Laut RI as the authorized organization to conduct security and law enforcement in the Indonesian sea does not yet have an ideal number of a patrol ships. In addition, not optimal supervision is also due to the large operating costs of ships and budget constraints provided by the government. This Undergraduate Thesis intends to provide solutions to reduce fuel consumption, operational costs and, amount of emissions, using the concept of a hybrid propulsion system. The type of hybrid propulsion system used is a combination of a diesel engine and an electric motor. The design process of this patrol ship uses the geosim procedure method. The payload of this patrol ship was identified and analyzed as equipment needed by the ship to support patrol activities such as crew members, ammunition weapons, and prisoners. The results base on the analysis obtained a payload of 7,57 tons. Technical analysis obtained the main size of the ship is L: 61,4 m; B: 9.1 m; H: 6,1 m, and T; 2,7 m, and the maximum speed of the ship is 30 knots. Obtained engine power capacity needed to meet the needs of a hybrid system, 8748 kW for diesel engines and 697 kW for electric motors.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: hibrida, kapal, patroli, perbatasan, border, hybrid, patrol, ship
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM297 Ships Designs and drawings
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Dwiky Helmi Ramadhani
Date Deposited: 02 Sep 2021 09:13
Last Modified: 02 Sep 2021 09:13
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/91362

Actions (login required)

View Item View Item