Rebuild Model Bisnis Biokonversi Black Soldier Fly (BSF) Sebagai Solusi Terintegrasi Sampah Makanan

Pranaswarie, Nastiti Auranisa (2022) Rebuild Model Bisnis Biokonversi Black Soldier Fly (BSF) Sebagai Solusi Terintegrasi Sampah Makanan. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 09111840000102-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
09111840000102-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2024.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Sampah makanan tidak selamanya hanya limbah organik yang menimbulkan dampak negatif tanpa sedikitpun bernilai atau bermanfaat. Inovasi pengolahan sampah makanan dapat dilihat dari sisi bisnisnya. Salah satu start-up lokal bernama Rexic dibentuk untuk menjawab permasalahan sampah makanan yang memiliki fokusan daerah sekitar Surabaya. Rexic memanfaatkan teknologi Biokonversi maggot ini yang berperan sebagai pengurai sampah makanan. Teknologi Biokonversi oleh Rexic dapat menghasilkan produk bernilai seperti menjadi pakan ternak untuk ayam pedaging (broiler) dan petelur dalam bentuk Maggot segar ataupun campuran konsentrat pakan, serta pupuk kompos. Permasalahan yang dihadapi Rexic adalah banyaknya tantangan selama berbisnis, kurangnya evaluasi, sehingga Rexic ingin melakukan pengembangan pada bisnisnya agar kegiatan bisnis yang dijalankan tidak hanya sebatas pada transaksi jual dan beli dengan distributor tetapi dapat menambah value untuk pelanggan dan stakeholder yang terlibat. Penelitian ini bertujuan untuk membantu Rexic mengeksplorasi aktivitas dan nilai dalam alur bisnisnya dan membangun kembali model bisnis pada Rexic sehingga proses bisnis yang dijalankan dapat lebih dioptimalkan dan diharapkan menjadi model bisnis yang berkelanjutan. Permasalahan ini dianalisis menggunakan pendekatan teori Value Chain dan Business Model Canvas. Metode pengumpulan data dilakukan melalui focus group discussion (FGD) dan wawancara dengan stakeholder yang terlibat.
Dari penelitian ini didapatkan hasil bahwa dalam alur rantai nilai ini melibatkan empat stakeholder utama dengan sumber nilai tambah masing-masing mulai dari pemasok sampah organik dengan nilai tambah menjual sampah organik, Rexic mengolah sampah menjadi produk maggot fresh, pakan ayam, dan pupuk organik. Ada distributor yang membeli dan menyalurkan produk olahan, dan konsumen dari sektor peternakan ayam dan pertanian menghasilkan nilai tambah berupa efisiensi biaya. Hasil evaluasi rantai nilai menunjukkan bahwa jika ingin meningkatkan nilai tambah, Rexic perlu memanfaatkan sumber daya yang ada dengan membentuk company branding, menguatkan hubungan dengan pelanggan langsung, memperluas segmentasi dari segi jasa yang ditawarkan, memaksimalkan era digital untuk membangun brand awareness dan bekerja sama dengan lebih banyak stakeholder. Terakhir, faktor kekurangan dalam Value Chain Rexic diintegrasikan dengan BMC, lalu dievaluasi dan didapatkan hasil berupa 14 poin alternatif strategi implementasi untuk memberi rekomendasi pada model bisnis Rexic yang lebih optimal, berkelanjutan, pada BMC dengan blok Key Partners, Key Activities, Key Resources, Value Propositions, Customer Relationship, Customer Segments, Cost Structure, dan Revenue Streams.
================================================================================================
Food waste is not always just organic waste that negatively impacts without value or benefit. Innovation in food waste processing can be seen from the business side. One of the local start-up, Rexic, was formed to answer the problem of food waste, which focuses on the area around Surabaya. Rexic utilizes Bioconversion technology maggot, which acts as a food waste decomposer. Bioconversion technology by Rexic can produce valuable products such as animal feed for broilers (broilers) and laying hens in the form of maggot fresh or a mixture of animal meal concentrates and residue can produce organic fertilizer. The problems faced by Rexic are the challenges during the business, as a lack of evaluation, and Rexic wants to develop its business so that the business activities carried out are not only limited to buying and selling transactions with distributors. So, Rexic hopes they can add value to customers and stakeholders involved. This research aims to help Rexic explore activities and values in its business flow and rebuild the business model on Rexic so that the existing business processes can be optimized and expected to become a sustainable business model. This problem is analyzed using the theory approach Value Chain and Business Model Canvas. This research applied methods for collecting data through focus group discussions (FGD) and interviews with Rexic’s stakeholders.
This research found that this value chain flow involves four main stakeholders with added value sources. From suppliers of organic waste with added value selling organic waste, Rexic processes waste into a fresh maggot, a mixture of chicken meal, and organic fertilizer products. Some distributors buy and distribute Rexic’s products, and consumers from the chicken farming and agriculture sectors generate added value in cost-efficiency. This research shows a value chain evaluation that if Rexic wants to increase the added value, their need to take advantage of existing resources. Start from establishing company branding, strengthening relationships with direct customers, expanding segmentation in terms of services offered, maximizing the digital era to build brand awareness, until cooperating with more stakeholders. Finally, the deficiency factors in the Value Chain Rexicwere integrated with BMC, then evaluated and obtained results in the form of 14 alternative implementation strategy points to provide recommendations on a more optimal, sustainable, Rexic business model on BMC with blocks Key Partners, Key Activities, Key Resources, Value Propositions, Customer Relationships, Customer Segments, Cost Structures, and Revenue Streams.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Maggot, Black Soldier Fly, Value Chain Analysis, Business Model Canvas (BMC), Alternatif Strategi Implementasi, Alternative Strategy Implementation
Subjects: H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD30.28 Planning. Business planning. Strategic planning.
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Business Management > 61205-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Nastiti Auranisa Pranaswarie
Date Deposited: 10 Feb 2022 05:05
Last Modified: 01 Nov 2022 04:18
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/93449

Actions (login required)

View Item View Item