Pembangunan Gudang Data dan Dashboard Akademik Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Muhammadiyah Surabaya

Nabila Nurilah, Mirda` (2022) Pembangunan Gudang Data dan Dashboard Akademik Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Muhammadiyah Surabaya. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05211740000108-Project_Report.pdf] Text
05211740000108-Project_Report.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2024.

Download (2MB)
[thumbnail of 05211740000108-Project_Report.pdf] Text
05211740000108-Project_Report.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[thumbnail of 05211740000108-Project_Report.pdf] Text
05211740000108-Project_Report.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

Mahasiswa sebagai peserta didik merupakan salah satu komponen yang paling dipantau dalam kegiatan di pendidikan tinggi. Kurangnya pengetahuan tentang penilaian akademik seringkali membuat mahasiswa tidak dapat memantau proses pembelajaran yang telah mereka lewati. Tidak hanya mahasiswa, dosen sebagai tenaga pendidik yang mengampu jumlah mahasiswa yang banyak juga tidak jarang kewalahan menghitung nilai dan memantau proses pembelajaran mahasiswanya. Saat ini program studi profesi di Fakultas Kedokteran Universitas Muhammadiyah Surabaya (FKUM) masih mendokumentasikan progress akademik mahasiswa nya secara manual yang dibuat dengan menggunakan Microsoft Excel. Hal ini membuat pihak tenaga didik pada FKUM merasa kewalahan karena setiap kali harus melihat hasil penilaian secara manual dari dalam file Microsoft Excel yang berbeda-beda dan sulit bagi mereka untuk melakukan analisis terhadap kekurangan, kelebihan, dan perkembangan akademik mahasiswanya baik secara individu, kelompok, maupun dilihat dari segi penilaian kognitif, psikomotor, dan afektif.

Pengerjaan tugas akhir ini memiliki tujuan untuk menghasilkan sebuah rancangan basis data, gudang data, dan dashboard portfolio yang dapat digunakan mahasiswa dan tenaga didik untuk memantau proses pembelajaran yang telah dilalui. Dashboard yang akan dibuat merupakan sebuah dashboard interaktif yang dibuat dengan menggunakan Microsoft Power BI. Perangkat ini dipilih dengan pertimbangan yang diambil dari survei daring yang menilai perangkat inteligensi bisnis dari sisi nilai bisnis, pengalaman kustomer, kepuasan kustomer, dan dari nilai persaingan.
Hasil desain basis data akan di implementasikan dengan menggunakan aplikasi SQL Server Management Studio yang kemudian akan menjadi wadah tempat data-data milik FKUM akan disimpan. Desain gudang data akan dibuat bedasarkan grain analisis penilaian dan capaian mahasiswa yang kemudian akan di visualisasikan dengan menggunakan aplikasi Microsoft PowerBI. Visualisasi yang dibuat akan memiliki berbagai macam fokusan, diantara lain adalah fokusan capaian mahasiswa dilihat dari kelompok batch dan secara indivual, fokusan aktivitas penilaian dilihat dari sisi kognitif, psikomotor, dan afektif, dan fokusan aktivitas penilaian secara keseluruhan bedasarkan blok stase yang dilewati oleh mahasiswa.
===================================================================================================
Students are one of the most monitored components in higher education environment. Lack of transparancy about academic assessments’ results often makes students unable to evaluate the learning process they’ve gone through. Not only students, lecturers as educators who teach a large number of students are also often overwhelmed by all of the calculating and monitoring grades throughout the student’s learning process. Currenty, the professional study program at the Faculty of Medicine, University of Muhammadiyah Surabaya (FKUM) is still documenting their academic progress manually using Microsoft Excel. And because of this, the lecturers of FKUM feel overwhelmed upon having to check the assessment’s results manually from different Microsoft Excel files. Not only that, they also have to face the difficulties of analyzing the weaknesses, strengths, and academic development of their students, be it individually, in groups, as well as in terms of cognitive, psychomotor, and affective values.
The purpose of this thesis is to develop a database, data warehouse, and an analytical dashboard that can be used by the students and the lecturers to monitor the learning process that the students have gone through. The dashboard that will be created is an interactive one that’s gonna be made using Microsoft PowerBI. This tool was chosen with considerations taken from an online survet that assessed business intelligence tools in terms of business value, customer experience, customer satisfaction and competitive value.
The results of the database design will be implemented using the SQL Server Management Studio application which will then become where FKUM’s data will be stored and also a stitching area for future datas. The data warehouse design will be based on the analysis’ grains of students’ assessment’s results and students’ achievements which will then be visualized using the Microsoft PowerBI application. The visualizations made will have various main focuses, which includes students’ achievements seen from both batches and individually, students’ achievements activities seen from the cognitive, psychomotor, and affective aspects, and the overall assessment activity based on the specialities blocks that the students need to go pass through.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Desain Basis Data, Desain Gudang Data, Entity-Relationship Diagram, Dashboard Akademik, Database Design, Data Warehouse Design, Entity-Relationship Diagram, Academic Dashboard, Microsoft PowerBI.
Subjects: H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD30.213 Management information systems. Dashboards. Enterprise resource planning.
T Technology > T Technology (General) > T58.6 Management information systems
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Information System > 57201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Mirda Nabila Nurilah
Date Deposited: 16 Feb 2022 03:48
Last Modified: 16 Feb 2022 03:48
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/93936

Actions (login required)

View Item View Item