Ruang Kontemplatif: Respon Ruang Publik dengan Pendekatan Biofilik

Rizkyandhani, Dwiputra (2022) Ruang Kontemplatif: Respon Ruang Publik dengan Pendekatan Biofilik. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08111640000095_Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08111640000095_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2024.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Surabaya merupakan kota kedua terbesar di Indonesia dengan penduduk yang padat sehingga memunculkan berbagai kegiatan penduduknya dengan intensitas yang tinggi.
Tingkat kepadatan penduduk yang tinggi seringkali menyebabkan stres juga rasa jenuh setelah bekerja seharian. Untuk melepas rasa tegang atau jenuh tersebut biasanya dengan mendatangi tempat-tempat wisata dan tempat hiburan walaupun sifatnya hanya sementara. Dengan menghadirkan ruang terbuka hijau dan bangunan yang didesain menyatu serta menjadi sebuah arsitektur yang berfungsi dan dapat menampung aktifitas dan kegiatan masyarakat.
Metode yang digunakan adalah architecture as landscape yaitu metode yang mendesain arsitektur dengan pendekatan landscape yang menyatukan bangunan dan lingkungan alam sekitarnya menjadi satu kesatuan.
Pendekatan desain yang digunakan adalah pendekatan biofilik desain, yang berdasar pada kebutuhan serta ketergantungan manusia dengan alam.
Biofilik adalah kebutuhan secara biologis manusia untuk berinteraksi secara langsung dengan alam dimana ruang yang dihasilkan dapat menurunkan tingkat stress.
================================================================================================
Surabaya is the second largest city in the Indonesia with dense population, giving rise to various activities of its population with high intensity.
High population density often causes stress and boredom after working all day. To release the feeling of tension or boredom, usually by visiting tourist attractions and places of entertainment even though it is only temporary. By presenting green open spaces and buildings that are designed to blend and become an architecture that functions and can accommodate community activities and activities.
The method used is architecture as landscape, which is a method that designs architecture with a landscape approach that unites the building and the surrounding natural environment into a single unit.
The design approach used is a biophilic design, that’s approach based on human needs and dependence on nature.
Biophilic is the biological need of humans to interact directly with nature where the resulting space can reduce stress levels.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Architecture as Landscape, Desain Biofilik, Ruang Publik, Biophilic Design, Public Space
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture > NA2750 Architectural design.
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Architecture > 23201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Dwiputra Rizkyandhani
Date Deposited: 18 Feb 2022 04:52
Last Modified: 02 Nov 2022 01:20
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/94182

Actions (login required)

View Item View Item