Perancangan Komik Digital Cut Nyak Dhien sebagai Sarana Pendidikan Karakter untuk Remaja Indonesia Usia Sekolah

Subakti, Riantoro Teguh (2022) Perancangan Komik Digital Cut Nyak Dhien sebagai Sarana Pendidikan Karakter untuk Remaja Indonesia Usia Sekolah. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08311740000111-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08311740000111-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2024.

Download (7MB) | Request a copy

Abstract

Pendidikan karakter merupakan pembinaan remaja untuk menjadi manusia seutuhnya yang memiliki karakter kuat dan bertujuan mengembangkan kemampuan remaja untuk menilai baik dan buruk dalam kehidupan bermasyarakat. Salah satu penerapan pendidikan karakter adalah adanya muatan pendidikan sejarah dalam kurikulum sekolah. Dengan kondisi remaja yang mengganggap bahwa sejarah adalah hal yang tidak menarik dan tidak penting, perlu dilakukan upaya perbaikan dalam proses pembelajaran untuk meningkatkan minat remaja terhadap sejarah. Upaya perbaikan dimulai dari pemilihan penggunaan media penyampaian. Peran media sangat penting dan strategis dalam proses belajar sejarah. Materi yang diberikan dalam pendidikan sejarah adalah pengenalan perjuangan tokoh pahlawan nasional Indonesia.. Strategi pengenalan pahlawan dengan media hiburan sudah banyak dilakukan, tetapi hampir semuanya sulit mengambil minat remaja serta belum ada yang menyasar permasalahan media pembelajaran sejarah. Pilihan platform media pada perancangan ini menggunakan media komik digital sebagai salah satu media terbesar yang saat ini diakses oleh remaja Indonesia. Dengan kekayaan kisah, karakter, budaya, dan pelajaran moral dalam riwayat Cut Nyak Dhien sebagai pahlawan Indonesia, menjadikan karakter Cut Nyak Dhien berpeluang besar untuk diadaptasi menjadi cerita masa kini yang menarik. Melalui riset dan pengembangan media pembelajaran sejarah melalui komik digital tentang perjuangan dan sejarah pahlawan nasional Cut Nyak Dhien, komik digital akan menjadi solusi penanaman karakter alternatif media pembelajaran sejarah yang menarik sehingga dapat diterima oleh remaja Indonesia. Konsep komik akan bergenre laga dengan tetap mempertahankan unsur budaya Indonesia yang dikemas menjadi aksi dan drama yang dinamis.
================================================================================================
Character education is the development of adolescents to become fully human beings who have strong characters and aims to develop the ability of adolescents to judge good and bad in social life. One application of character education is the content of historical education in the school curriculum. With the condition of teenagers who think that history is uninteresting and unimportant, it is necessary to make improvements in the learning process to increase youth's interest in history. Improvement efforts start from the selection of the use of delivery media. The role of the media is very important and strategic in the process of learning history. The material given in historical education is an introduction to the struggles of Indonesian national heroes. There have been many strategies for introducing heroes with entertainment media, but almost all of them are difficult to attract the interest of teenagers and no one has targeted the problems of history learning media. The choice of media platform in this design uses digital comics as one of the largest media currently accessed by Indonesian youth. With the rich stories, cultural characters, and moral lessons in Cut Nyak Dhien's history as an Indonesian hero, Cut Nyak Dhien's character has a great opportunity to be adapted into an interesting contemporary story. Through research and development of history learning media through digital comics about the struggle and history of the national hero Cut Nyak Dhien, digital comics will be a solution for planting alternative characters of interesting historical learning media so that they can be accepted by Indonesian youth. The comic concept will be action genre while maintaining elements of Indonesian culture which is packaged into dynamic action and drama.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Cut Nyak Dhien, Genre Laga, Komik Digital, Pendidikan Karakter, Remaja Sekolah, Sejarah, Action Genres, Character Education, Digital Comics, History, School Youth
Subjects: D History General and Old World > DS Asia
N Fine Arts > N Visual arts (General) For photography, see TR
N Fine Arts > NC Drawing Design Illustration
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Product Design > 90231-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Riantoro Teguh Subakti
Date Deposited: 16 Feb 2022 21:02
Last Modified: 16 Feb 2022 21:02
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/94307

Actions (login required)

View Item View Item