Analisis Stabilitas Lereng dengan Soil Nailing untuk Perkuatan Lereng Galian pada Pembangunan Jalan Baru Planjan-Tepus di STA 8+425 s.d STA 8+500

Supriatna, Rusli (2022) Analisis Stabilitas Lereng dengan Soil Nailing untuk Perkuatan Lereng Galian pada Pembangunan Jalan Baru Planjan-Tepus di STA 8+425 s.d STA 8+500. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of Tesis Rusli Supriatna NRP 6012201066.pdf] Text
Tesis Rusli Supriatna NRP 6012201066.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (6MB) | Request a copy
[thumbnail of 6012201066-Thesis.pdf] Text
6012201066-Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (6MB) | Request a copy
[thumbnail of 6012201066-Master_Thesis.pdf] Text
6012201066-Master_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2024.

Download (6MB) | Request a copy

Abstract

"Proyek pembangunan jalan baru planjan-tepus yang secara geografis berada diwilayah perbukitan dan berdasarkan kecepatan rencana maksimum pada wilayah perbukitan adalah 60 km/jam dengan kelandaian maksimum sebesar 8% berdasarkan Permen PU no.19 tahun 2011, sehingga menyebabkan banyak pekerjaan galian dan timbunan. Lokasi penelitian pada STA 8+425 sampai dengan 8+500 memiliki galian dengan kedalaman antara 18 m sampai dengan 36 m dan perlu diketahui faktor keamanan lereng dengan menggunakan program Plaxis Versi 2021 dan perancangan perkuatan lereng galian dengan soil Nailing, hal ini untuk meminimalisir tingkat kegagalan dalam konstruksi akibat tidak ada maupun tidak sesuai kebutuhan perkuatan tanah yang dihasilkan dari sebuah perencanaan.
Keterbatasan lahan pada proyek ini menyebabkan Right of Way (ROW) untuk area galian sangat terbatas, sehingga mempengaruhi rencana slope dimana lebar Right of Way (ROW) lebih kecil dari tinggi galian dan kemiringan galian lebih vertikal. Metode penggalian pada saat pelaksanaan dan pengaruh terhadap beban dinamis seperti beban gempa dapat menyebabkan munculnya retakkan sehingga berpotensi longsor. Pengaruh Kemiringan lereng curam dan proses pelapukan yang terjadi kedepan yang berpotensi besar terhadap longsor sehingga dibutuhkan perancangan perkuatan lereng galian dengan soil nailing untuk meningkatkan stabilitas terhadap lereng galian.
Analisis stabilitas lereng dengan soil nailing dimulai dengan tahapan identifikasi masalah, pengumpulan data sekunder dari intansi terkait dan data primer dilapangan (magang), penentuan zona penelitian guna mengetahui data kondisi asli sebagai dasar analisis. Kemudian pemodelan lereng untuk mengetahui bidang gelincir lereng, faktor keamanan, besar pergerakan tanah ataupun batuan dan faktor gempa dengan menggunakan program Plaxis Versi 2021.
Penelitian ini dapat menjadi pertimbangan kedepan ketika menentukan sudut kemiringan lereng maksimal, jenis tanah ataupun batuan dan faktor lainnya dalam menentukan perkuatan lereng galian dengan soil nailing pada limestone yang akan digunakan untuk mengatasi permasalahan longsor."
=======================================================================================================
"The new planjan-tepus road construction project which is geographically located in a hilly area and based on the maximum design speed in a hilly area is 60 km/hour with a maximum slope of 8% based on the Minister of Public Works Regulation no.19 of 2011, causing a lot of excavation and embankment work. The research location at STA 8+425 to 8+500 has excavations with depths between 18 m to 36 m and it is necessary to know the slope safety faktor using the Plaxis Version 2021 program and design excavation slope reinforcement with soil nailing, this is to minimize the failure rate in construction due to non-existence or not according to the need for soil reinforcement resulting from a plan.
The limited land in this project causes the Right of Way (ROW) for the excavation area to be very limited, thus affecting the slope plan where the Right of Way (ROW) width is smaller than the excavation height and the excavation slope is more vertical. The excavation method at the time of implementation and the influence on dynamic loads such as earthquake loads can cause cracks to appear so that they have the potential for landslides. The effect of steep slopes and weathering processes that occur in the future have great potential for landslides, so it is necessary to design excavation slope reinforcement with soil nailing to increase stability of the excavated slopes.
Slope stability analysis with soil nailing begins with the identification of problems, collecting secondary data from related agencies and primary data in the field (internships), determining the research zone to determine the original condition data as a basis for analysis. Then slope modeling to find out the slip plane of the slope, the safety faktor, the magnitude of the movement of soil or rock and the earthquake faktor using the Plaxis Version 2021 program.
This research can be considered in the future when determining the maximum slope angle, soil or rock types and other faktors in determining excavation slope reinforcement with soil nailing on limestone which will be used to overcome landslide problems."

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Stabilitas Lereng, Faktor Keamanan, PLaxis Versi 2021, Soil Nailing, Slope Stability, Safety Faktor, Plaxis 2021 Version, Soil Nailing
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA749 Soil stabilization
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Civil Engineering > 22101-(S2) Master Thesis
Depositing User: Rusli Supriatna
Date Deposited: 17 Feb 2022 03:34
Last Modified: 17 Feb 2022 03:34
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/94385

Actions (login required)

View Item View Item