Analisis Pengaruh Penambahan Adhesive Pada Battery Module Gesits Terhadap Deformasi Battery Cell Yang Dikenakan Beban Impak Dengan Metode Elemen Hingga

Saputra, Fikar Ramdhan (2022) Analisis Pengaruh Penambahan Adhesive Pada Battery Module Gesits Terhadap Deformasi Battery Cell Yang Dikenakan Beban Impak Dengan Metode Elemen Hingga. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 02111740000080-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
02111740000080-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2024.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Kendaraan listrik diyakini menjadi kendaraan masa depan yang mengaplikasikan clean energy. Energi pada kendaraan listrik disimpan pada unit baterai, industri kendaraan listrik saling berlomba untuk menciptakan baterai yang memiliki kerapatan energi dan faktor keamanan yang tinggi. Sebagai salah satu komponen utama pada kendaraan listrik, aspek keamanan pada unit baterai sangat diperhatikan. Salah satu mode kegagalan pada baterai adalah saat terjadi beban impak langsung. Beban impak dapat membuat baterai terdeformasi hingga menyebabkan kebocoran, malfungsi dan ledakan.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana kondisi battery module GESITS skala komersial sebelum dan sesudah diberi material adhesive dalam menahan deformasi akibat beban impak serta bagaimana peran adhesive dalam menyerap energi agar tidak diteruskan dari battery module ke battery cell. Penulis memilih objek berupa battery module karena material penyusunnya yang relatif tidak sekuat battery pack dan dapat dilakukan peningkatan. Simulasi menggunakan software ANSYS dan akan dilakukan variasi jenis material adhesive dan variasi posisi adhesive. Model simulasi yang diberikan mengacu pada penelitian sebelumnya yang sejenis, dengan modifikasi pemberian kecepatan maksimal sesuai dengan spesifikasi motor GESITS yaitu 70 km/h. Hasil yang akan diamati dari simulasi adalah total deformation dan equivalent stress. Hasil akhir akan mengamati perbandingan variasi material adhesive dan posisinya terhadap dampak yang diterima oleh battery cell.
Hasil simulasi yang didapatkan dari battery module tanpa penambahan material adhesive adalah terjadi deformasi sebesar 4,87 mm pada ujung-ujung battery cell yang berkontak langsung dengan battery module. Hasil selanjutnya adalah deformasi dan serapan energi setelah diberi material adhesive pada permukaan kontak antara battery cell dan battery module. Kombinasi variasi posisi A tebal 0,5 mm dan dengan Polyurethane menghasilkan deformasi paling kecil yaitu 3,34 mm.
=================================================================================================
Electric vehicles are believed to be future vehicles that apply clean energy. Energy in electric vehicles is stored in battery units, the electric vehicle industry is competing to create batteries that have high energy density and safety factors. As one of the main components in electric vehicles, the safety aspect of the battery unit is very important. One of the failure modes of the battery is when there is a direct impact load. Impact loads can deform the battery causing leakage, malfunction and explosion.
This study aims to determine the condition of the commercial scale GESITS battery module before and after being given adhesive material to withstand deformation due to impact loads and how the role of adhesive in absorbing energy so that it is not transmitted from the battery module to the battery cell. The author chose the object in the form of a battery module because the constituent materials are relatively not as strong as the battery pack and can be improved. The simulation uses ANSYS software and variations in the type of adhesive material and variations in adhesive position will be carried out. The simulation model given refers to similar previous studies, with modifications to the maximum speed given according to the specifications of the GESITS motor, which is 70 km/h. The results that will be observed from the simulation are total deformation and equivalent stress. The final result will be observing the comparison of the variation of the adhesive material and its position to the impact received by the battery cell.
The simulation results obtained from the battery module without the addition of adhesive material is a deformation of 4.87 mm at the ends of the battery cell which is in direct contact with the battery module. The next result is deformation and energy absorption after being given adhesive material on the contact surface between the battery cell and the battery module. The combination of variations in position A 0.5 mm thick and with Polyurethane produces the smallest deformation of 3.34 mm.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Adhesive, ANSYS, battery module, deformasi, impak Adhesive, ANSYS, battery module, deformation, impact
Subjects: T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery
Divisions: Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Mechanical Engineering > 21201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Fikar Ramdhan Saputra
Date Deposited: 17 Feb 2022 00:45
Last Modified: 02 Nov 2022 02:20
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/94447

Actions (login required)

View Item View Item