Perancangan Animasi Adaptasi Kisah Semangat Masa Muda Bung Tomo Untuk Anak Usia Sekolah Dasar

Lazuardi, Rakhmat Insan (2023) Perancangan Animasi Adaptasi Kisah Semangat Masa Muda Bung Tomo Untuk Anak Usia Sekolah Dasar. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08311740000089-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08311740000089-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2025.

Download (6MB) | Request a copy

Abstract

Pembelajaran sejarah memiliki sebuah nilai penting yang ditanamkan pada anak-anak khususnya di bangku Sekolah dasar yaitu rasa Nasionalisme. Dibidang Pendidikan, pembelajaran sejarah diangkat sebuah pembelajaran yang sangat membosankan dan monoton karena disetiap perkembangan sejarah tingkat pembelajaran yang diajarkan oleh tenaga pengajar terutama ditingkat Sekolah dasar terbilang tidak menarik dan efisen. Dari media yang telah dijabarkan, memberi kesimpulan bahwa media berupa hafalan bacaan tidak efektif dan menarik dalam proses belejar-mengajar sehingga media yang lebih efektif dalam proses pembelajaran adalah sebuah media digital yang modern yaitu seperti penggunaan video interaktif berupa video animasi. Pada perancangan ini ada beberapa metode penelitian yang digunakan yaitu studi literatur tentang prestasi Bung Tomo waktu muda, wawancara dengan ahli sejarah membahas alur cerita sejarah yang dibuat, wawancara dengan ahli animasi untuk membahas kesesuain konsep dalam penyampaian naskah dalam bentuk animasi, penyebaran kuesioner pada target audiens untuk mencari pengetahuan dan minat responden, dan penyebaran postest untuk menggali feedback dari penonton. Untuk merancang video animasi sejarah kepahlawanan Bung Tomo berupa perancangan media baru yang dapat menjadi media yang pembelajaran yang menarik, dan konvensional untuk meningkatkan hasil belajar siswa dan Memperkenalkan sejarah pahlawan pada anak bermanfaat untuk memperkenalkan jasa para pahlawan melalui “Perancangan Video Animasi Adaptasi Kisah Semangat Masa Muda Bung Tomo Untuk Anak Usia Sekolah Dasar” Hasil dari perancangan ini adalah video animasi satu episode menggunakan animasi video 2D dengan durasi 7 menit dan resolusi 1920x1080 untuk platform Youtube yang diuji cobakan kepada siswa SD guna memperoleh data efektif atau tidaknya media pembelajaran melalui video animasi, dan memperoleh hasil yaitu penyampaian materi sejarah pahlawan melalui video dapat mempermudah akses dan dapat menarik perhatian, dengan menggunakan gaya bahasa santai dan jelas menjadi aspek yang disukai oleh audiens serta dapat memotivasi semangat dan giat belajar untuk siswa sekolah dasar.
==============================================================================================================================
Learning history has an important value that is instilled in children, especially in elementary school, namely a sense of Nationalism. In the field of education, history learning is appointed as a very boring and monotonous lesson because in every historical development the level of learning taught by teaching staff, especially at the elementary school level, is not interesting and efficient. From the media that has been described, it can be concluded that the media in the form of rote reading is not effective and interesting in the teaching-learning process so that a more effective media in the learning process is a modern digital media, such as the use of interactive videos in the form of animated videos. In this design there are several research methods used, namely literature study about Bung Tomo's achievements when he was young aged, interviews with historians discussing historical storylines made, interviews with animation experts to discuss the suitability of concepts in delivering scripts in animation, distrIbuting questionnaires to the target audience to seek knowledge and interests of respondents, and distrIbuting posttests to seek feedback from the audience. To design an animated video of Bung Tomo's heroic history in the form of designing new media that can be an interesting and conventional learning media to improve student learning outcomes and Introducing the history of heroes to children is useful for introducing the services of heroes through "Animation Design Adaptation To The Spirit of Youth of Bung Tomo For Elementary School Age Children”. The result of this design is a one-episode animated video using 2D video animation with a duration of 7 minutes and a resolution of 1920x1080 for the Youtube platform which was tested on elementary school students in order to obtain data whether or not the learning media is effective through animated videos, and the result is the delivery of hero history material through video can facilitate access and can attract attention, by using a relaxed and clear style of language that is an aspect that is liked by the audience and can motivate enthusiasm and study hard for elementary school students.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: animation video, Bung Tomo, learning media, video animasi, media pembelajaran
Subjects: D History General and Old World > D History (General)
H Social Sciences > HN Social history and conditions. Social problems. Social reform
L Education > L Education (General)
N Fine Arts > N Visual arts (General) For photography, see TR
N Fine Arts > NC Drawing Design Illustration
T Technology > TR Photography > TR897.7 Computer animation
T Technology > TS Manufactures > TS171 Product design
Z Bibliography. Library Science. Information Resources > Z719 Libraries (General)
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Product Design > 90231-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Rakhmat Insan Lazuardi
Date Deposited: 09 Feb 2023 14:14
Last Modified: 09 Feb 2023 14:14
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/96836

Actions (login required)

View Item View Item