Modifikasi Jembatan Buol Sulawesi Tengah Menggunakan Continuous Steel Truss Arch

Mahadika, R. Dary Wira (2017) Modifikasi Jembatan Buol Sulawesi Tengah Menggunakan Continuous Steel Truss Arch. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 3113100005_Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
3113100005_Undergraduate_Theses.pdf

Download (17MB) | Preview

Abstract

Jembatan Buol termasuk jembatan kelas nasional yang menghubungkan jalan lintas provinsi antara provinsi Sulawesi Tengah dan Gorontalo. Jembatan ini terletak diatas sungai Buol Kabupaten Buol Sulawesi Tengah dan menggunakan konstruksi rangka batang baja sederhana sebagai struktur utamanya. Jembatan Buol memiliki estetika yang kurang baik. Hal ini yang melatarbelakangi pembangunan Jembatan Buol yang baru, sebagai solusi dalam pembangunan jembatan yang memiliki estetika yang baik, kuat dan dapat menjadi landmark bagi kabupaten Buol.
Tugas akhir ini memodifikasi Jembatan Buol menjadi continuous steel truss arch. Jembatan didesain dengan bentang pelengkung menerus rangka baja sepanjang 223.5m dengan lebar 9 meter dan tinggi 20.5 meter. Tugas akhir ini berpedoman pada beberapa standar peraturan yang ada. Untuk pembebanan jembatan beserta kombinasi pembebanan mengacu pada SNI 1725:2016, perencanaan struktur baja disesuaikan pada RSNI T-03-2005. Untuk desain pelat kendaraan menggunakan SNI 2847-2013, serta untuk perencanaan ketahanan gempa menggunakan SNI 2833:2008. Dengan menggunakan progam bantu SAP2000, kombinasi KUAT 1 (SNI-1725-2016) menghasilkan output gaya yang lebih besar daripada kombinasi lainnya sehingga kombinasi tersebut digunakan untuk menentukan profil rangka jembatan.. Analisis perletakan menggunakan progam bantu SAP2000 dengan kombinasi beban yang menentukan dalam perencanaan POT Bearing adalah kombinasi EKSTREM I (SNI-1725-2016) dan KUAT 1 (SNI-1725-2016). Hasil dari analisa dengan progam bantu SAP2000 profil utama yang terbesar pada jembatan busur menggunakan BOX 650 x 650 x 36. Dalam merencanakan bangunan bawah jembatan, dilakukan analisis menggunakan program bantu spcolumn untuk mendapatkan jumlah tulangan longitudinal pada abutment dan pilar jembatan, serta untuk tiang pancang jembatan dilakukan kontrol berdasarkan daya dukung tanah dan tipe material yang digunakan. Dari perencanaan tersebut, didapatkan dimensi abutment 11.050 x 2.1 x 7.228 meter dan pilar 11.34 x 2.1 x 1.358 meter serta kebutuhan tiang pancang untuk abutment sebanyak 21 buah dan pilar sebanyak 60 buah. Hasil seluruh perhitungan Tugas Akhir ini dituangkan dalam gambar teknik standar.
==============================================================================================
Buol bridge includes as a national-class bridge connecting provincial roads between the provinces of Central Sulawesi and Gorontalo. This bridge is located above the Buol river in Buol Regency Central Sulawesi and uses a simple steel frame construction as its main structure. Buol bridge has a poor aesthetic. This is behind the construction of the new Buol Bridge, as a solution in the construction of a bridge that has a good aesthetic, strong and can be a landmark for Buol district.
This final project modifies the Buol Bridge into a continuous steel truss arch. The bridge is designed with a continuous steel truss arch framework along 223.5 meters with a width of 9 meters and a height of 20.5 meters. This final project is based on several existing regulatory standards. For the loading of bridges and load combinations referring to SNI 1725: 2016, the steel structure planning is adjusted to RSNI T-03-2005. For the design of vehicle plates using SNI 2847-2013, as well as for earthquake resistance planning using SNI 2833: 2008. Using the SAP2000 auxiliary program, the KUAT 1 combination (SNI-1725-2016) produces a larger force output than any other combination so that the combination is used to determine the bridge frame profile. The plotted analysis uses the SAP2000 auxiliary program with a decisive load combination in POT Bearings planning are a combination of EXTREM I (SNI-1725-2016) and STRONG 1 (SNI-1725-2016). Results from the analysis with the largest SAP2000 auxiliary profile profile on the arc bridge using BOX 650 x 650 x 36. In planning the under bridge building, the analysis was done using spcolumn auxiliary program to get the number of longitudinal reinforcement on abutment and bridge pillar, and for bridge pile Controls based on the carrying capacity of the soil and the type of material used. From the plan, we get abutment dimension 11,050 x 2,1 x 7,228 meter and pillar 11.34 x 2.1 x 1.358 meter and requirement of pile for abutment as much 21 piles and 60 piles for pillar. The results of all calculations of this Final Project is poured into standard engineering drawings.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Continuous steel truss arch, Abutment, Pilar
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA645 Structural analysis (Engineering)
Divisions: Faculty of Civil Engineering and Planning > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: R. Dary Wira Mahadika
Date Deposited: 06 Oct 2017 07:57
Last Modified: 05 Mar 2024 10:16
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/44124

Actions (login required)

View Item View Item