Desain Tali Tambat pada Struktur Floating Breakwater dengan Konfigurasi Taut Mooring System

Manan, Muhammad Hasbi (2017) Desain Tali Tambat pada Struktur Floating Breakwater dengan Konfigurasi Taut Mooring System. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 4313100118-Undergraduate_Theses..pdf]
Preview
Text
4313100118-Undergraduate_Theses..pdf - Published Version

Download (2MB) | Preview

Abstract

Pada zaman ini struktur terapung menjadi bagian penting dari pembangunan konstruksi di dunia. Salah satu aplikasi bangunan terapung saat ini adalah bangunan pemecah ombak terapung. Penggunaan Floating Breakwater lebih efisien dan lebih murah dibandingan dengan penggunaan bottom-founded breakwater. Penggunaan Floating Breakwater harus diperhatikan tension mooring dari struktur tersebut karena struktur ini akan rentan karena gerakan dari struktur tersebut. Dalam pengerjaan tugas akhir kali ini penulis akan menganalisis respon gerakan dan tension mooring dari struktur tersebut. Dari hasil analisis respon gerakan didapat RAO maksimum di setiap moda gerak. RAO Surge 0,617 m/m, Sway 0,97 m/m, Heave 0,996 m/m, Roll 15,302 deg/m, Pitch 2,273 deg/m dan Yaw 0,176 deg/m. Pada analisa tension mooring maksimum yang dihasilkan pada arah gelombang 90o pada keadaan pasang dalam rentang kedalaman 6,2 m - 11,2 m adalah 13,1 kN dengan offset 30 cm dan pada keadaan surut rentang kedalaman 5 m - 7 m sebesar 5,5 kN dengan offset 24 cm. Dari hasil tersebut didapatkan spesifikasi mooring dengan inisial diameter 12,5 mm dengan nilai breaking load 66 kN.
=============================================================================

In this era the floating structure do to an important part of construction in the world. One of the floating building applications today is a floating breakwater. The use of Floating Breakwater is more efficient and cheaper than the use of bottom-founded breakwaters. The use of Floating Breakwater should be noted the mooring tension of the structure because this structure will be vulnerable due to the movement of the structure. In this final project do analysis the movement, response, and mooring tension of the structure. The result of maximum RAO in every mode of motion is RAO Surge 0,617 m / m, Sway 0,97 m / m, Heave 0,996 m / m, Roll 15,302 deg / m, Pitch 2,273 deg / m and Yaw 0,176 deg / m. The result of this analysis obtained the maximum tension of mooring in the direction of wave 90 o at tidal state in the range of depth 6.2 m - 11.2 m is 13.1 kN with an offset 30 cm and at low tide the depth of 5 m - 7 m by 5,5 KN with an offset 24 cm and obtained mooring specification with 12.5 mm initial diameter with a maximum breaking load of 66 kN.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Floating breakwater, RAO, tension mooring
Subjects: T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering
T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC1680 Offshore structures
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Muhammad Hasbi Manan
Date Deposited: 31 Jan 2018 07:44
Last Modified: 08 Mar 2019 04:17
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/45316

Actions (login required)

View Item View Item