Desain Konseptual Dermaga Multipurpose : Studi Kasus Bluru Kidul Sidoarjo

Al Hazman, Muhammad (2018) Desain Konseptual Dermaga Multipurpose : Studi Kasus Bluru Kidul Sidoarjo. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04411340000022-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
04411340000022-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version

Download (2MB) | Preview

Abstract

Transportasi melalui sungai dan dermaga Bluru Kidul Sidoarjo merupakan akses utama warga desa Kepetingan untuk kebutuhan sehari-harinya dengan menempuh jarak sepanjang 8 mil laut. Dermaga tersebut melayani tiga aktifitas bongkar muat yaitu untuk produksi ikan dengan kenaikan 4% pertahun, 5% pertahun untuk kenaikan jumlah wisatawan dan juga 2% pengiriman barang pertahunnya. Dengan adanya ketiga aktifitas yang mengalami kenaikan tiap tahunnya serta fasilitas penunjang yang dibutuhkan sangat kurang untuk ketiga kegiatan tersebut, maka Tugas Akhir ini bertujuan untuk melakukan pembangunan pelabuhan dengan metode AHP Fuzzy dan TOPSIS. Hasil analisis menunjukan bahwa pelabuhan ikan mendapatkan prioritas pertama dengan nilai sebesar 0.52, pelabuhan wisata mendapatkan nilai 0,47 serta untuk pelabuhan barang sebesar 0,44. Nilai dari investasi yang dibutuhkan untuk pembangunan pelabuhan serta fasilitas penunjang lainnya adalah sebesar Rp 22,938,599,742 untuk pembangunan pelabuhan selama 20 tahun. Dan dengan dibangunnya pelabuhan tersebut maka Benefit Cost Analysis mendapatkan nilai sebesar 1.4 dimana jika nilai dari BCR > 1 maka pembangunanan dapat dikatakan memiliki manfaat pada masyarakat sekitarnya.
=========================================================================================================
Transport via River and Pier Bluru Kidul Sidoarjo is a main access Kepetingan for the needs of the villagers daily with drove along 8 miles of the sea. The three docks loading and unloading activities, namely for the production of fish with a rise of 4% per year, 5% per year to increase the number of tourists and also shipping an annual 2%. The existence of these three activities that increase each year as well as the supporting facilities required very less for the third such activity, then the final project aims to undertake the construction of the port by the method of AHP and Fuzzy TOPSIS. The results of the analysis show that the port fish get first priority to the value of 0.52, tourist port gets an 0.47 and 0.44 of merchandise for the port. Investment required for the development of the terminal as well as other supporting facilities is amounting to Rp 22,938,599,742 for the construction of a port for 20 years. The development is considered worth because the Benefit Cost Analysis (BCA) ratio is 1.4 where if the value of BCR > 1 then construction can be said to have benefits on the surrounding community.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSTrL 627.31 Haz d-1
Uncontrolled Keywords: AHP Fuzzy-TOPSIS, Dermaga, Benefit cost analysis
Subjects: H Social Sciences > HE Transportation and Communications
T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC357 Harbor Engineering. Piers, quays, and wharves
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Transportation Engineering > 21207-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Al Hazman Muhammad
Date Deposited: 23 Feb 2018 07:28
Last Modified: 30 Mar 2020 06:34
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/50414

Actions (login required)

View Item View Item