Emergency Maintenance Module Design for Hull Using Visual Basic 6.0

., Firman Susilo H. (2006) Emergency Maintenance Module Design for Hull Using Visual Basic 6.0. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 4203109603-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
4203109603-Undergraduate_Theses.pdf - Published Version

Download (19MB) | Preview

Abstract

Pemeliharaan darurat(emergency maintenance) pada lambung kapal memegang peranan yang penting untuk mengembalikan keselamatan dan performa dari suatu kapal. Pemeliharaan darurat pada lambung kapal meliputi keseluruhan aktivitas manusia untuk menghasilkan produksi yang meliputi banyak pihak yang saling terkait dan juga meliputi suatu kombinasi aktivitas yang kedua- duanya mempunyai karakter operasional dan juga managerial, antara lain aktivitas: meninjau ulang, mensurvei, memeriksa, mengukur, pendeteksian, pengujian, perbaikan, persediaan material, pengumpulan data, meneliti, dokumentasi, pelaporan, pengujian, perekaman, dan verifikasi atau auditing.
Melihat banyaknya pihak yang terkait, banyaknya pekeijaan yang harus dilakukan dan juga standar mutu yang harus dicapai maka pemeliharaan darurat untuk lambung kapal akan menjadi kompleks dan memerlukan sebuah alat yang dapat membantu dalam pelakasanaa pemeliharaan darurat untuk lambung kapal. Berdasarkan situasi di atas kita menawarkan suatu alat alam wujud perangkat lunak, yang diharapkan dengan adanya perangkat lunak ini pengambilan keputusan dan koordinasi mengenai pemeliharaan darurat untuk lambung kapal bisa dilakukan dalam satu meja(single desktop solution).
Perangkat lunak yang kita kembangkan akan kita beri nama Hull Emergency Maintenance Modul dimana Hull Emergency Maintenance Modul akan kita kembangkan menggunakan suatu bahasa program yang dibuat oleh Microsoft. Bahasa program ini dinamakan Visual Basic 6.0 sedangkan untuk mengembangkan Database Management System yang digunakan untuk mengolah basis data pemeliharaan darurat untuk lambung kapal kita menggunakan Microsoft SQL Server 2000 yang kompatibel dengan Visual Basic 6.0.
=============================================================================================
Hull emergency maintenance plays an important part to restore the safety and performance of ship. Hull emergency maintenance cover the overall activity of human being to yield the production, covering a lot of party which related each other and covering an activity and represent combination of operational character as well as managerial character, for example the activity is: review, surveying, checking, measuring, detection, examination, repair, material supply, data collecting, checking, documentation, reporting, examination, recording, and verification or auditing
Because the number of related party that involved, the number of a work to be done and quality standard that must be reached hence hull emergency maintenance will become complex and need a tool which can assist in execution of hull emergency maintenance. According the situation above we offer a tool in form of software, and is expected with the existence of this software the decision making and coordination between related party to execute hull emergency maintenance can be done in single desktop solution.
Software that we develop we called Hull Emergency Maintenance Module. This software will we develop constructively using programming language that made by Microsoft. This Programming language is Visual Basic 6.0, and to develop the Database Management System that used for managing the database of hull emergency maintenance we use the Microsoft SQL Server 2000 that compatible with Visual Basic 6.0.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSSP 623.84 Fir e
Uncontrolled Keywords: Pemeliharaan darurat lambung kapal, Hull emergency maintenance, Hull emergency maintenance module, Visual Basic 6.0, Microsoft SQL Server 2000
Subjects: V Naval Science > VC Naval Maintenance
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM163 Hulls (Naval architecture)
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Eny Widiastuti -
Date Deposited: 20 Mar 2018 08:19
Last Modified: 20 Mar 2018 08:19
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/51589

Actions (login required)

View Item View Item