Analisa koordinasi hybrid ac/dc mikrogrid untuk melayani beban intermiten dengan metode perbandingan kombinasi operasi jaringan

Pratama, Hafidz Aditya (2018) Analisa koordinasi hybrid ac/dc mikrogrid untuk melayani beban intermiten dengan metode perbandingan kombinasi operasi jaringan. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 07111645000040-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
07111645000040-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version

Download (3MB) | Preview

Abstract

Energi Baru Terbarukan (EBT) sebagai energi alternatif yang tidak menghasilkan emisi karbon terus ditinjau secara terus-menerus. Mulai dari ketersediaanya, teknologi yang digunakan dan juga tinjauan mengenai kondisi-kondisi yang dapat mempengaruhi kontinuitas dari sistem kerjanya. Penemuan EBT sendiri diimplementasikan ke sebuah sistem DG (Distributing Generator). DG adalah pembangkit tersebar yang membentuk sistem kelas kecil yang disebut mikrogrid (jaringan skala kecil) sistem tenaga listrik. Padadasarnya EBT merupakan energi primer dari mikrogrid. Oleh karena itu mikrogridmempunyai karakteristik yang bergantung pada pasokan dayanya, yang diklasifikasikan menjadi 2, yaitu intermitendan primer. Intermiten adalah dimana EBT sebagai sumber energi primer tidak dapat memberikan pasokan energi selama 24 jam/hari untuk mengoperasikan sistem, contoh angin dan matahari. Primer adalah dimana EBT sebagai sumber energi primer dapat diandalkan untuk mengoperasikan sistem selama 24jam/hari untuk menyalurkan daya listrik seperti : air, panas bumi, biomasa dan nuklir. Selain sifat intermiten pada sisi sumber, terdapat pula sisi intermiten pada sisi beban, dimana intermiten pada sisi beban artinya beban beroperasi pada interval yang terputus-putus(tidak kontinyu), dimana sifat tersebutmempunyai pengaruh yang besar pada jaringan, contohnya : chargingelectric vehicle. Penetrasi dari electric vehiclesebagai beban intermiten diasumsikan berada pada area kantor dimana beban dari chargingdapat mempengaruhi penurunankualitas daya dan kestabilan pada sistem. Karena adanya permasalahan tersebutmaka dikombinasikan antara pembangkitan mikrogriddan pembangkitanyang bersumber dari utilitasuntuk di analisa kombinasi operasiyang paling optimal dari kombinasi mikrogridketika melayani beban intermitenyang disimulasikandengan menggunakan ETAP 16.Dari hasil simulasi didapatkan drop tegangan dibawah standar dan variasi gelombangtransientpadakomponen sistem,akibat pengaruh dari chargingelectric vehiclepadasistem.
==================================================================================
Renewable Energy (EBT) as an alternative energy that does not produce carbon emissions continues to be reviewed on an ongoing basis. Starting from the availability, the technology used and also the review of conditions that may affect the continuity of the system work. EBT discovery itself is implemented into a DG (Distributing Generator) system. DG is a scattered generator that forms a small class system called microgrid (small-scale network) power system. Basically EBT is the primary energy of microgrids. Therefore microgrids have characteristics that depend on their supply of power, which are classified into two, ie intermittent and primary. Intermittent is where EBT as primary energy source can not provide energy supply for 24 hours / day to operate system, for example wind and solar . Primary is where EBT as a primary energy source can be relied upon to operate the system for 24 hours / day to distribute electrical power such as water, geothermal, biomass and nuclear. In addition to the intermittent nature of the source side, there is also an intermittent side on the load side, which is intermittent on the load side meaning the load operates at intervals that are discontinuous, where such properties have a large influence on the network, eg charging electric vehicle. The penetration of the electric vehicle as intermittent load is assumed to be in the office area where load from charging affects the decrease of power quality and stability of the system. Due to problems affecting power quality degradation, it is combined between generation of microgrids and generation derived from the utility for the most optimal combination of operation combinations of microgrid combinations when serving intermittent loads simulated using ETAP 16. From the simulation results obtained voltage drop below standard and transient wave variation in each system component, due to the influence of charging electric vehicle on the system.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSE 621.319 Pra a
Uncontrolled Keywords: EBT (Renewable Energy Sources), DG (Distributed Generator), microgrid, intermittent, electric vehicle
Subjects: T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK1010 Electric power system stability. Electric filters, Passive.
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK1087 Photovoltaic power generation
Divisions: Faculty of Electrical Technology > Electrical Engineering > 20201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Hafidz Aditya Pratama
Date Deposited: 11 May 2021 05:27
Last Modified: 20 May 2021 06:10
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/60142

Actions (login required)

View Item View Item