Perancangan strategi pemulihan komponen kendaraan end-of-life dengan pendekatan teknik pengambilan keputusan multi objektif

Syahrullah, Yudi (2015) Perancangan strategi pemulihan komponen kendaraan end-of-life dengan pendekatan teknik pengambilan keputusan multi objektif. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 2512201201-Dissertation.pdf]
Preview
Text
2512201201-Dissertation.pdf

Download (5MB) | Preview

Abstract

Prediksi Forst dan Sullivan (2013) yang menyatakan bahwa tahun 2019 kawasan ASEAN akan menjadi kawasan dengan penjualan terbesar ke lima di dunia dengan Indonesia sebagai penguasanya, membuat para produsen semakin gencar meningkatkan produksi dan menjual produk sebesar – besarnya. Distribusi dan penggunaan kendaraan oleh konsumen menjadi semakin meningkat, sehingga beberapa puluh tahun kedepan Indonesia dapat dipenuhi oleh kendaraan – kendaraan yang masih digunakan atau sudah berakhir masa pakainya oleh konsumen (Kendaraan End-of-Life/ EOL). Unieropa telah lebih dahulu mengeluarkan regulasi untuk pengelolaan kendaraan EOL, yaitu pedoman EU ELV (2008/98/EC). Menjawab tantangan tersebut, produsen harus mempersiapkan strategi sustainable manufacturing, yaitu dengan menetapkan strategi pemulihan komponen kendaraan EOL. Pemulihan komponen kendaraan EOL dinegara berkembang seperti Indonesia belum mendapat perhatian khusus baik dari pemerintah maupun industri. Perlu adanya suatu acuan sebagai model dalam merancang strategi pemulihan kendaraan EOL yang mempertimbangkan 3 dimensi sustainability, yaitu lingkungan, sosial dan ekonomi. Masalah yang dihadapi saat ini oleh industri otomotif di Indonesia adalah belum tersedianya sebuah framework yang dapat dijadikan model dalam merancang jaringan pemulihan komponen kendaraan EOL.
Teknik goal programming sebagai multiobjective programming digunakan untuk mensimulasikan model dalam menyelesaikan masalah – masalah optimasi. Penelitian ini dapat membantu produsen otomotif untuk merancang strategi pemulihan komponen kendaraan EOL dengan objektif multi goal, diantaranya: memaksimalkan keuntungan (net income), mengurangi dampak lingkungan (emisi CO2), jumlah komponen yang dipulihkan (repair dan refurbish) oleh produsen dan jumlah komponen yang didaur ulang (recycle) oleh recycler. Model matematis dirancang untuk menyelesaikan permasalah tersebut dan software lingo 11 digunakan untuk menyelesaikan model yang dirancang. Model yang dirancang menghasilkan pilihan lokasi untuk fasilitas pemulihan dan jumlah komponen yang akan dialokasikan untuk masing – masing fasilitas pemulihan komponen kendaraan EOL. Aplikasi model pada salah satu produsen Z dilakukan untuk mengetahui sensitivitas variabel dari perubahan parameter dan diperoleh bahwa biaya untuk pembukaan fasilitas dan biaya untuk masing – masing alternatif pemulihan mempengaruhi alternatif strategi pemulihan kendaraan yang dipilih. Penurunan target untuk minimasi dampak lingkungan,dapat memberikan solusi strategi yang lebih optimal dan dapat meningkatkan net income. Rasio kemampuan untuk melakukan pemulihan komponen kendaraan EOL sangat penting untuk menentukan objektif atau target yang ingin dicapai dalam merencanakan strategi pemulihan komponen kendaraan EOL.

==================================================================================================

Based on projection of Forst and Sullivan (2013), ASEAN countries will be the most fifth sales of automotive in the world and Indonesia to be the leading sales country which in term automotives industries are going to increase the volume of production and it’s sales. In such situation, Indonesia would be addressed region of automotive’s world marketing and distribution. For the next few decades it is found that the mostly vehicle around in Indonesia could be fulfill with end-of-life (EOL) car. Compared to Europian Country having regulation for managing the problems of end-of-life car, industrial automotive of Indonesia should take care a sustainable manufacturing strategy for initial action. This research aim to design EOL vehicle recovery strategy which takes into account a multiobjective of consideration for sustainable issues namely: environment, social and economics. To do so, this study concern to design recovery strategy which include profitability dimensions, environmental impacts, the number of component that would recycleable and that would be restored by recycler. The current problem faced by Indonesian automotive industry are unavailability of the framework as a model that can be used to designing network of EOL vehicle recovery for automotives components.
Multi Objective Decision Making (MODM) is an appropriate decision-making techniques in engineering and goal programming is the most popular method to resolve this problem. A goal programming as multiobjective programming form is proposed to simulate the model for solving the optimazion of problems. This research can be supported the automotive manufacturers to design vehicle components EOL recovery strategy with multi objective goal, including: profitability, environmental impact, the number of components restored by the manufacturer and the number of components that are recycled by recycler. The mathematical model was designed to solve this problem and software lingo 11 was used to solving the proposed model. The deliverables of the proposed mathematical model include: locations for the different facilities and the amount to be allocated to the different End of Life (EOL) options. Application model of vehicle components recovery strategy at manufacturer (Z) was conducted to determine the sensitivity of a variable parameter changes, already found that costs for the opening of the facility and the cost for each vehicle components recovery strategy option affects the result of decision variabel that was determided. Reduction targets for minimizing the environmental impact, can provide more optimal solutions and strategies would be increase net income. The ratio of the ability to perform recovery vehicle component EOL is very important to determine the objective or target to be achieved in planning recovery strategies EOL vehicle components.

Item Type: Thesis (Masters)
Additional Information: RTI 658.403 2 Sya p
Uncontrolled Keywords: Sustainable Manufacturing; Pemulihan Kendaraan End-Of-Life; Teknik Pengambilan Keputusan Multi Kriteria Dan Goal Programming
Subjects: H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD30.23 Decision making. Business requirements analysis.
Divisions: Faculty of Industrial Technology > Industrial Engineering > 26101-(S2) Master Thesis
Depositing User: - Taufiq Rahmanu
Date Deposited: 07 Oct 2019 02:32
Last Modified: 07 Oct 2019 02:32
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/71016

Actions (login required)

View Item View Item