Rekayasa Permainan Edukasi Pendidikan Sejarah Indonesia Tentang Peninggalan Zaman Praaksara Indonesia “Prehistoria” Untuk Siswa SMA Kelas X

Rahman, Muhammad Daffa Abiyyu (2020) Rekayasa Permainan Edukasi Pendidikan Sejarah Indonesia Tentang Peninggalan Zaman Praaksara Indonesia “Prehistoria” Untuk Siswa SMA Kelas X. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 07211640000010-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
07211640000010-Undergraduate_Theses.pdf

Download (4MB) | Preview

Abstract

Pengembangan teknologi permainan telah membuka kemungkinan baru dalam metode pembelajaran. Dengan adanya konsep educational games, permainan digital dapat dimanfaatkan sebagai media untuk pembelajaran. Namun, di Indonesia sendiri penerapan daripada konsep ini sangat minimal. Salah satu pembelajaran yang dapat terbantu oleh permainan digital adalah pelajaran sejarah indonesia di kelas X SMA, yaitu pembelajaran tentang sejarah pada masa pra aksara. Dengan konsep educational games, penelitian ini bertujuan untuk membuat sebuah permainan digital berjenis puzzle-adventure yang dapat membantu edukasi pelajaran Sejarah Indonesia. Permainan ini dikembangkan dengan alat pengembangan Unity dan memakai Android sebagai target device untuk para penggunanya. Penelitian ini juga merujuk ke kurikulum nasional tahun 2013 yang telah di revisi. Penelitian ini menghasilkan sebuah permainan digital dengan waktu bermain \textit{average} 254.36 detik, dengan 1 objek pembelajaran yang dikenali semua responden, dan banyak fitur permainan yang bisa dikembangkan lebih lanjut.
====================================================================================================================
The development of game technology has opened up new possibilities in learning methods. With the concept of educational games, digital games can be used as a medium for learning. However, in Indonesia the application of this concept is very minimal. One of the lessons that can be helped by digital games is Indonesian history lessons in class X high school, namely learning about history in the pre-literacy period. With the concept of educational games, this study aims to create a puzzle-adventure type digital game that can help educate Indonesian History lessons. This game was developed with the Unity development tool and uses Android as a target device for its users. This research also refers to the revised 2013 national curriculum. Result of this research is the creation of a digital game that can be played on average of 254.36 seconds, 1 object recognized by all respondents, and many of the game features can be improved in future researches.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Game, Puzzle, Adventure, History, Senior High School, Permainan, Puzzle, Adventure, Sejarah, SMA
Subjects: D History General and Old World > D History (General) > D051 Ancient History
L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Computer Engineering > 90243-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Muhammad Daffa Abiyyu Rahman
Date Deposited: 20 Aug 2020 04:09
Last Modified: 25 May 2023 06:12
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/76928

Actions (login required)

View Item View Item