Desain dan Implementasi Prototipe Solid-State On Load Tap Changer pada Transformator Satu Fasa

Kurniawan, Dony (2020) Desain dan Implementasi Prototipe Solid-State On Load Tap Changer pada Transformator Satu Fasa. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 07111640000030-undergraduate_thesis.pdf]
Preview
Text
07111640000030-undergraduate_thesis.pdf

Download (7MB) | Preview

Abstract

Pada sistem IT medik untuk lokasi medik kelompok 2, transformator fase tunggal harus digunakan untuk membentuk sistem IT medik untuk perlengkapan portable dan magun dan keluaran nominalnya tidak boleh kurang dari 0.5kVA dan tidak boleh melebihi 10kVA. Tegangan nominal pada sisi sekunder transformator tidak boleh lebih dari 250V. Untuk menjaga nilai tegangan
agar tidak melebihi standard, maka didesain alat berupa Solid-State On-Load Tap-Changer (OLTC) yang berfungsi untuk memindahkan tegangan baik menaikan atau menurunkan tegangan beban sehingga tegangan beban tetap pada range sesuai standar. Solid-State OLTC ini menggunakan switch elektronik berupa IGBT dan sensor tegangan pada tegangan beban sehingga dapat memindahkan tap melalui transformator kompensasi untuk menambahkan atau menurunkan tegangan dengan cepat dan otomatis. Sehingga, diharapkan alat ini dapat membantu untuk menjaga range tegangan pada sistem kelistrikan rumah sakit, khususnya lokasi medik kelompok 2. Kesimpulan yang didapatkan pada penelitian ini adalah terdapat selisih 5V-7V antara selisih perubahan tegangan dengan tegangan kompensasi dan hasil simulasi lebih baik daripada hasil implementasi alat. Pada hasil uji alat juga terdapat perbedaan sudut fasa sekitar 7.2̊ untuk kompensasi naik dan 5.9̊ untuk kompenasi turun.

Kata Kunci : IGBT, On-Load Tap-Changer (OLTC), Solid-State.

==================================================================================================================

For medical IT system in group two medical location, single phase transformer is needed to make IT system for portable and fix devices and the nominal output not less than 0.5 kVA and not more than 10 kVA. The nominal voltage for the transformer is not more than 250V. To keep the voltage in range, a device called Solid-State On-Load Tap-Changer (OLTC) is designed. It is used for adjusting the load voltage, so the load voltage is still in range based on the standard. Solid-State OLTC is using electronic switch, called IGBT and voltage sensor at the load voltage so the tap can be adjusted by switching the tap from the transformer to the serial compensation transformer. By this method, keeping the voltage still in range for the hospital medical IT system, especially group two medical location. As the result of this experiment, there are differences around 5V-7V between voltage changes and compensation voltage. There are differences in phase angles between compensation voltages and the load voltages around 7.2̊ for increasing compensation and 5.9̊ for decreasing compensation.
Keyword : IGBT, On-Load Tap-Changer (OLTC), Solid-State.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: IGBT, On-Load Tap-Changer (OLTC), Solid-State
Subjects: T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK2551 Electric transformers.
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Electrical Engineering > 20201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Dony Kurniawan
Date Deposited: 07 Aug 2020 02:47
Last Modified: 26 May 2023 15:13
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/77151

Actions (login required)

View Item View Item